onsdag 26 oktober 2016

Marknadsdag

I dag onsdag är det marknad i St. Maximin och vi har planerat in ett besök. Det var en lugn och skön marknad med lagom folk. På sommaren är det värsta turisttillströmning och så mycket folk att det knappt går att se något. Marknaden innehöll inga större sensationer och våra inköp bestod i oliver, lite skinka och en baugette. Vi köpte två skinkskivor till lunch, men vi har mer än en kvar. De var enorma. Resterna blir perfekt till morgondagens picnic. I morgon blir det vandring längs med calanquerna vid Cassis.
I morse ringde klockan halv åtta jag skuttade piggt upp, på med träningskläderna och ut. Det hade precis ljusnat men dimman låg kvar i dalen.

Dimma i dalen
Ljusnar i olivlunden
Utsikt över dalen genom porten mellan slottet och kyrkan.
Det är ungefär hela min runda från Bistron ner till olivlunden och runt byn och upp till slottet via kyrkogården. 30 minuters motion. En perfekt runda, nerför och uppför.

Efter marknad och lunch tog jag en promenad medan mannen intog horisontalläge i soffan med sitt korsord eller var det en bok?
Själv bestämde jag mig för en skogspromenad och talade noga om för mannen var jag skulle gå i fall det tog oväntat lång tid innan jag kom tillbaka. Jag kände mig inte helt bekväm. Är ingen skogsmänniska men jag kom tillbaka helskinnad.

Vad är detta för bär?

Här växer juldekorationen vilt
Det är väldigt vackert i skog och mark vid denna tiden. Hösten gör sig påmind.

Vackra höstfärger
Höst i byn
En lugn dag med marknadsbesök, tvätt och lite fix i huset. Nu väntar kavlkotletter och potatisgratäng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar