lördag 22 oktober 2016

Lunch i solen

Dagen började med promenad, men solen hade knappt kommit över berget och det var fortfarande ganska mörkt. Klädd i reflexväst gav jag mig ut och nerför vägen mot olivlunden. I morgon tror jag att jag väntar lite innan jag ger mig i ut. Det var skumt nerför backen och jag var beredd på att familjen vildsvin skulle dyka upp bakom varje buske. Vildsvinen är lite oroliga i dessa jakttider. Det vimlar av jeepar och kamoflageklädda män överallt. Så pigga som gubbarna är i jakttider det tror jag inte deras fruar får uppleva någon annan tid på året. De ger sig i väg i karavaner i ottan för att träffas och lägga upp strategin.

Soluppgång
Mörkt i olivlunden
Efter frukost och inköpslistan laddad med tre saker, mjölk, vaniljsås och konserveringsring åkte vi mot Aups för att handla. Jag kan redan avslöja att vi kom hem med allt och mer därtill förutom konserveringsring.
Aups är en fin liten stad och jag rekommenderar den varmt. Besök gärna stadens manufakturaffär, en kulturskatt utan dess like. Här finns allt från strumpbyxor, morgonskor och moulinegarn (hur stavas det). Det var dessutom fullt med folk i denna pyttelilla affär.

Kulturskatt
På lördagar är det marknad i Aups och vem kan motstå att inhandla saker man kanske inte behöver, men lite oliver är aldrig fel. Det blev mina favoriter, svarta skrynkliga á la nån grek och lite med mer sting.

vackra clementiner

frestande med melon
Kanske en hemstickad mössa nu när vintern närmar sig?
Vi kom inte bara hem med vin och oliver utan vi lyckades också fylla bagaget med ved. Jag har så svårt för att se alla fina pinnar  som ligger alldeles ensamma i skogen. Man kan bara inte köra förbi. Det låter ganska knäppt men jag gillar att samla ved. Mannen vägrade först men gav med sig så småningom. Vips var bagaget fullt.

 bagage fyllt med ved
Efter fika i Aups bestämde vi oss för att åka vidare till Chateau Berne för att äta lunch. Berne är en fantastisk anläggning med goda viner och god mat. Det går bra att både sova över på gården eller ägna sig åt SPA-behandlingar. Vi nöjde oss med lunch i solen och inköp av lite vin. Vi håller oss alltid till fyndhörnan när vi besöker Berne. Deras viner är av den dyrare sorten och ska jag vara ärlig så är de oftast inte värt priset. Det godaste rosévinet från Berne är det jag har köpt på REA.

Chèvre chaud och calzone
Vi har haft två fina och soliga dagar, men nu hotas det med regn i morgon. Vi får väl se. Nu närmar sig skymningen och jag ska gå in och göra äppelkaka. Jag kunde inte låta bli när jag såg sådana goda vinteräpplen i affären. En äppelkaka kan aldrig vara fel.

2 kommentarer:

  1. Hej Karin
    Roligt att följa er när ni är i Provence. Vi längtar efter vår oktobervecka- den skönaste tycker vi. Lugn och kravlös, lite vandring , vila och matlagning. Har tryffeln kommit till Aups?
    Hej från Boel i Vårt franska kök.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej
      Jag såg ingen tryffel.De brukar finnas vid turistbyrån men inte denna gång. Det kanske kommer senare.

      Radera