fredag 21 oktober 2016

Ovan molnen

Ja, då sitter man här igen ovan molnen och blickar ut över ett molntäckt Tyskland. På väg att göra mannen sällskap i huset i St. Martin. Ögonen är grusiga av alltför tidig uppgång, mitt i natten. Fick stiga upp 03.45 för att ta mig genom Skåne med buss och tåg. Hela tiden med en känsla av lättnad när varje etapp var avklarad utan missöden. Väl på Kastrup gick allt smidigt och snabbt.
Boarding är alltid ett spännande äventyr att följa och man kan inget annat än beundra dessa tålmodiga flygvärdinnor som packar, flyttar och packar om allt detta handbagage som alla släpar på. Hört talas om incheckning. Ett annat fenomen är att alla ska stå i gången och packa in sina grejor. Man ska klä av sig, vika sin jacka och placera den i hyllan medan kön av passagerare som vill ta sig förbi bara växer. Flygvärdinnan hotade med att planet skulle tippa bakåt om de inte flyttade sig snabbare.
Morgonen var regnig, blåsig och jag hade tur som hann till busshållplatsen innan regnet öste ner. Det var riktigt mörkt och puget ensam i busskuren och knappast något större liv utanför. En bil passerade under den kvarten som jag väntade. Men döm om min förvåning när jag steg på bussen. Vart ska alla dessa människor klockan 5 på morgonen?

Mot Provence

Mannen har tillbringat veckan med att roa sig med katten Mystique. När han anlände i början av veckan kom katten i högsta hastighet så fort han satte nyckeln i dörren.
 - Var har du varit? fram med maten så gör jag dig sällskap tills frun dyker upp och katten slög en paket kattmat och placerade sig sedan nöjt på stolen framför brasan. Ett bra kattliv att ha två hem eller Mystique kanske tror hon är på semester när vi anländer. All inclusive!
Nöjet är på vår sida och väldigt praktiskt att ha tillgång till en hängiven katt varje gång vi kommer.

Dags att se sig om efter en annan plats. Frun är på väg!
Nu till en parentes:
Jag var på Smarteye och hämtade nya glasögon och blev lite upprörd över deras nyhet. Nu kan du köpa din HbA1c test i ett litet kit på Smarteye och få samma svar som från ditt vanliga laboratorie.  Hallå! Självklart kunde jag inte låta bli att ställa en del kluriga frågor till det stackars biträdet i affären. - Vet du var analysen utförs? Är det ett ackrediterat laboratorie? Vad gör jag med svaret när jag fått det? mm, mm. De hade inte ens samma referensvärden som vi har i Skåne.

No, no no....
Expediten gillade nog inte mig och försvarade sig med att det ändå inte var många som köpte kitet. Ja, jag blir upprörd på sådant kommersiellt dravel. Vad ska du göra med svaret som kostar 299:-? Billigare och bättre att kontakta sin vårdcentral om man misstänker att man drabbats av diabetes. Smarteye, håll er till det ni är bra på!
Så nu är det sagt. Jag gillar inte kommersiella analyskit. Vad är syftet med provtagningskitet i en glasögonaffär?

Nu sitter jag här igen på amerikanskans trappa i byn St. Martin. Härligt väder även vid denna tiden när kvällen börjar närma sig. Jag landade före utsatt tid och mannen var inte riktigt beredd. Han satt och fikade på flygplatsen. Lite förvirrad blir man när man förväntat sig stora famnen direkt, men vi hittade varandra och lämnade Nice för en lunch i Mandelieu. Vi kom dit lite för tidigt för lunch och fick promenera runt. Ingen lunch före 12 i Frankrike. Det blev så småningom en god lunch i solen.
Efter lunchen entrade vi A8:an och genast började mina grusiga ögon göra sig till känna. Vaknade i Brignoles och då är det inte långt kvar. Det inhandlades ved i det 20 gradiga solskenet, vilket känns märkligt, men till kvällen kommer det kännas bra med en brasa.
Nu väntar Coq au vin. Allt förberett för en god måltid.

Byväder just denna stund 17.45

2 kommentarer:

  1. Ja, men det är väl trevligt med resor. Särskilt de som är på väg till Frankrike! Och Coq au vin. Men katten, slög han verkligen maten? Kan inte Bloggaren undgå att undra.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slög är skånska för att kasta sig över maten. Katten börjar nu bli bortskämd och är inte lika hungrig på alla sorters kattmat.

      Radera