måndag 3 juni 2024

Måndag, sista veckan

Solig dag


I dag har vi än så länge varken regn eller åska och det ser ut som vädret ska hålla sig som det är. Sol varvat med moln. Väldigt behagligt. Alla planer vi hade för dagen blev det inget av. Vi har inte rört oss utanför byn. Rörmokaren kom strax innan tolv för att försöka hjälpa oss med vårt stopp i avloppet från köksvasken.

Propp i hålet

Rörmokaren jobbade på i en timme
samtidigt som han pratade oavbrutet. Vi förstod en del och emellanåt sansade han sig och saktade ner hastigheten på franskan. Ganska snart insåg vi att det var illa och större problem än en propp i röret.
Hela köket är upp och ner, men vad hjälper det.
Tyvärr, det behövs ett nytt rör ut till gatan. Det gamla har helt packat ihop. - Jaha, kanske inte riktigt vad vi trott, men kanske någonstans i bakhuvudet fanns tanken att
det skulle bli ett större arbete. Nu väntar vi på devis och tillstånd från kommunen att gräva upp gatan för att få ett nytt avlopp.
Luften gick väl ur oss båda lite och vi har nöjt oss med att läsa bok under parasollet i trädgården. Det blev en bra dag om man bortser från avloppet. Skönt att ligga med halva kroppen i skuggan och läsa. Boken jag precis avslutat heter Fyra vindar av Kristin Hannah. Hemsk och tänkvärd. Hur överlevde människorna depressionen i södra USA? 

små goda bakelser


I går efter grillad kyckling, ost och en liten bakelse tog vi en kvällsrunda runt byn. 



Kvällssol
Tanken var att se en film innan sovdags. Vi började på en, men den var så trist så jag stängde av. Vad den heter? Kommer inte ihåg, något med french och med Michelle Pfeiffer i huvudrollen. Dötrist!
Nu fick helt plötsligt  mannen ett ryck och börjar ansa lagerbladsväxten. - Vad händer?
Tuktar lagerblad
Det gick över fort och han återvände till solstolen och boken. 


Snart utslagen

Hoppas jag ska hinna få se min nyplanterade ros i full blom innan vi åker hem. Redan nu kan jag känna väldoften från knopparna. Mannens hortensia är på väg att blomma. Den fick han av Madame i 60 års present och vi har vårdat del väl i alla år och den brukar leverera med vackra mörkröda/cerise blommor. Jag tror vi hinner. Det är några dagar kvar. Dags för kaffe utan croissanter. Min kropp har abstinens.
Åhh..




  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar