tisdag 3 september 2024

Utfärd

 I dag har vi varit med amerikanskan på utfärdernas utfärd. Lämnade byn 10 och kom hem 8 timmar senare, men vad vi har hunnit med mycket. Marknad i Cotignac där vi ägnade 20 minuter att stå i kö till bageriet och när vi äntligen kom fram var det mesta slut. Det fick bli en liten kaka att dela på till kaffet. Bröd fick vi i alla fall

Lång ringlande kö. När ett bageri i byn har tagit semester, ja då blir det så här.

Var är alla croissanter? SLUT!
Vi fikade, provade hattar och kollade på gin från Cotignac.

Gin

 rosa gin? eller är det bara flaskan som är rosa?

Vi köpte inget av det. Har en ginflaska stående sedan flera år, men vi glömmer att vi har gin. Kanske föredrar jag annat.

Snygg hatt, men storleken var för STORA huvud.

Inköp av tomater och oliver


När marknaden stängde drog vi vidare till Carces. Det skulle inhandlas vin på Le Hameau, men som vanligt i Frankrike stänger de för siesta. Det blev ett besök i byns antikaffär och en lunch på byns restaurang. Det tog väldigt lång tid att få bli serverad, men när det väl kom var det både gott och rikligt.

Carces

Byns antikaffär. De hade riktigt fina saker och inte överdrivet dyrt.

Lunch, sallad med chevre och skinka

På Hameau inköptes det rosévin av en sort som jag är väldigt förtjust i. Prisvärda viner. Utanför affären fanns vindruvsrester och pölar av vin att trampa runt i och om man tänker på doften så undrar man. - dricker vi det här?


Det luktar lite som melass

Sen drog vi vidare till vingården St. Croix där det inköptes ett rödvin som vi gillar. Vi promenerade lite runt deras restaurang och trädgård och hade turen att palla lite vita fikon. 


Vilken delikatess

Två pallare som mumsar i sig  

Vacker utsikt från restaurangen som tyvärr var stängd
Vårt sista mål i dag var St.Maximin de Saint Baume och Hyper U och affären som säljer barnkläder. Vi behövde bunkra mat och jag behövde byta några små trosor jag köpt till barnbarnet. När jag kollade på de jag köpt så tänkte jag, - jo, hon har en liten rumpa, men inte så pytteliten. Det blev till att byta. Tror jag gjorde en bra affär, bytte 4st trosor mot 7st + att jag tog en T-shirt till ett annat barnbarn och betalade 3 Euros. Kändes som en bra affär.
Sen blev det fulla kassar från mataffären och hem. Jag var klädd för regn och svetten lackade. Nu är jag duschad och ombytt till sommarklänning, men svarta moln och åska lurar runt hörnet. 
Nu blir det pizza.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar