torsdag 7 april 2016

Jakten fortsatte även i dag, men...

Jag hade på känn att när jag skrev på bloggen om ett fantastiskt rosévin skulle det komma påbud från Sverige. Alldeles rätt, under min stretching på muren vid slottet efter morgonrundan så kom det. Köp sådant vin till mig! Det är klart att jag gör om det bara går, men icke sade nicke.

Bästa utsikt för yinyoga och stretch

Olivlunden i morgonsolen
Jag vet inte riktigt vad som hänt men mina rundor på morgonen tenderar att bli senare och senare. Inte en morgon har jag lyckats vakna innan halv åtta, vilket har medfört sena promenader. Mannen har tålmodigt väntat med frukost. Kanske inte tålmodigt. Han har nog tyckt om en liten stund för sig själv försjunken i sin bok innan jag kommer hem och delegerar. Mystique har hittat en ny väg in i huset på morgonen. Hon hoppar från muren upp till den franska balkongen. Det är ett ganska märktigt hopp, men vad gör man inte för lite god kattmat och mys på äkta mattan framför brasan.
Vi for i väg på utfärd för att hitta till en vingård vi passerat i höstas som brukligt hade siesta stängt när vi hunnit ut. I dag tänkte vi förära dem med ett besök. Vi tog en genväg från Joques och for över bergen mot Manosque. En väldigt trevlig väg där någon roat sig med att klippa alla buskar längs den en mil långa vägen i formationer.

Fritidsproblem? klipp några buskar i skogen
När vi kom ner på andra sidan berget så körde vi fel och det gjorde vi ett antal gånger därefter, men vi hamnade i små trevliga byar som vi aldrig har besök tidigare, bland annat Pierrevert. Där stannade vi på byns Cooperativ och inhandlade vin. Det blev inget av de viner vi tänkt från början och tyvärr mamma även om vi letade upp en affär i samma kedja så hittade vi inte det fantastiska rosévinet som vi letade efter. Det blir inget med det, men rätt vad det är dyker det säkert upp i någon affär när man minst anar. Jag tror vi lyckats hitta viner som du blir nöjd med ändå.

Bra urval
affär fylld med vin
Det blev inget vingårdsbesök, inget fantastiskt rosévin och när jag bestämt mig för att köpa 2 jättefina solstolar så fanns de endast för beställning. Ja så är det ibland eller ofta i Provence. Inget blir som man tänkt sig, men det blir ändå bra.
Vi fick veckans bästa croissant i en av byarna där vi stannade för fika i Moullet Serge.

Bästa croissanten på hela semestern
Mannen kom, parkerade sin traktor och gick på baren
Hemma igen tog jag ledigt och satte mig i solstolen innan packningsdags. Mystique gillar när man sitter i solstolen. Hon sitter ovanpå och vill bli kliad hela tiden. Stackars katt den kommer att behöva psykhjälp när vi åkt i morgon.

Packningsdags, ännu en gång
Snart slut på ledigheten. Outletbesök i Metzingen kvarstår och en natt på hotell Schwanen. Vi avslutar kvällen i dag med middag hos Madame. Amerikanskan anländer i kväll och vi lämnar i morgon bitti. Trevligt med ännu en god middag. Madame lagar förträffligt god mat.
En summering av semester: Skidåkning, Vårsol i Provence och outletbesök i Metzingen, men bäst hittills är middagen på Grand Hotell i Valloire. Tack!

Bästa semesterminnet

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar