söndag 3 april 2016

Mystique har ockuperat 6 rue de Baus

Mystique har fattat hur man tar tillvara gästfriheten hos grannen. Hon har mest legat på stolen framför brasan hela dagen förutom de stunder hon legat i knäet.
Bra kattliv
Vi lyfte ut henne klockan fyra när det var dags för oss att gå en promenad runt byn. Hittade fin ved som vi ska ta tillvara i morgon.
Mannen tyckte det var så synd att störa kattens rogivande sömn att han tog en annan stol vid fikat och lät Mystique mysa vidare på hans stol.
Dagen har som vanligt bestått av en morgonrunda. Våren har kommit långt och det är härliga färger att njuta av i naturen.

Vår i min olivlund
Sådden på gång
Fruktträden i full blom
Dagens arbete har fortsatt med tvätt, ogräsbekämpning och fönsterputs. Jag sopade trappan så ljudligt att grannen kom ut ( wow) och erbjöd sig att ta hand om allt ogräs och tömma våra säckar i skogen. Tackar för det. Det är lite svårt att förstå hur de kan leva med allt ogräs och skit alla de andra månader som vi inte är på plats. Jag skurade trädgårdstrappan med klorin för att förhindra att man halkar och skadar sig på grund av all grön mossa som gör den hal. Efter allt arbete var det bara att rulla ut yogamattan för lite yinyoga. Kroppen blir som ny efter 20 minuters övningar på golvet. Det blev skosnöret, och lite andra goa övningar.
Mannen har tillbringat det mesta av dagen liggandes på rygg med en bok framför näsan. Han har själv utnämnt dagen till " gör vad du vill dagen". Det är väl helt okej med tanke på all matlagning han ägnat sig åt under veckan i alperna.
I kväll ska jag dock få korv och potatismos, vilket blev nerröstat under alpveckan. Jag ser fram emot denna kulinariska måltid. Vi avslutar den med en av ostarna från marknaden i Valloire och några goda mogna jordgubbar. Till detta kan det nog slinka ner något gott vin.


korv, god ost och härliga jordgubbar
Efter maten har jag hotat med film. Mannen föredrar bok, men det blir som jag vill. FILM!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar