tisdag 5 april 2016

Vilken härlig dag

Dagen har bjudit på 23 grader i Aix och dunjackan var helt fel plagg. Inte bara dunjackan var fel. Långärmad T-shirt och långärmad ulltröja på det och dunjacka. Hujeda mig så svettigt. Morgonpromenaden var desto kyligare och det regnade stundtals. Jag mötte Dynamit Harry på språng under min morgonrunda. Han är familjen "rör i mög":s utslängda katt. Den har fått ett nytt hem på trappan hos en av damerna i byn. Damen har som förbarmat sig över denna skabbiga katt, gett honom en varm korg att sova i och bjuder honom på mat varje dag, en uteliggare i kattvärlden. Han är väldigt söt men ruggig. Ett bad och ett vetrinärbesök står nog på hans önskelista.

Dynamit Harry
Väl hemma igen  efter promenad stod frukosten framdukad. Jag åt glatt och njöt av mitt kaffe och blev väldigt snopen när mannen påtalade att brasan inte var tänd. Shit också jag hade inte ens märkt något utan myste i godan ro. Haha, men huset börjar bli riktigt varmt och behagligt. På sen eftermiddagen brukar jag gå en promenad runt byn och samla tändpinnar. Lite nytta och mycket skoj. Kanske mest nostalgi. Under våra första år i huset fick hela familjen vandra runt varje eftermiddag och samla ved och tändpinnar, vilket vi glatt ställde upp på. Bara vi slapp frysa.

Bingo!
Glad i hågen på väg hem med alla mina pinnar
Vy från "baksidan" av byn

Efter vårt Aix besök har mannen delat och klyvt ved. Vår köpta ved är på upphällning och räcker precis denna vistelse. Men vi har ju mitt fynd vid kyrkogården att hämta, dela och stapla. Där finns massor med ved till många kvällar.

Allt för hög mysfaktor, ja och lite värme.
Aix är en rolig och alltid lika uppiggande stad att besöka. Eftersom vi har box på biltaket och alla parkeringsgarage är anpassade för bilar utan box tog vi vägen över bergen för att hitta en utomhusparkering vid infarten till staden. Visst, vi hittade en bra parkering, men även den med bommar på obestämbar höjd. Det var bara att hoppa ur och kolla centimetrarna som fanns tillgodo.

Bommen var lite högre på ena sidan så vi hade tur som kom under.
Cykelkorg á la Aix
Det går inte att låta bli att fotografera blomsterprakten på torget.
Inte heller denna balkong med ett fantastiskt blåregn hängande över räcket.
Pizzaslice till lunch på en bänk i solen
Solen har nu sänkt sig ner bakom bergen och det är dags att gå inomhus för att förbereda mat och brasa. I morgon blir det marknad i St. Maximin. Det är ju onsdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar