måndag 27 juni 2016

Bordeaux- Latresne - Créon - Frontenac - Langon - Meihan-sur-Garonne

Vi lämnade hotellet  i utkanten av  Bordeaux vid halv niotiden efter en god natts sömn om man bortser från en stenhård madrass vilket innebar att ryggläge var att föredra. Att ligga på sidan var helt omöjligt eftersom höften tog emot. Nattskjortan inköpt i Kållered blev perfekt och kommer att bli min favorit framöver.
Hotellet var helt okej om man bortser från madrassen. En ofransk frukost serverades och det fanns allt från croissanter till ägg och stekt korv. Det var bara att hugga in. Ovanligt med den sortens utbud.

Vi har i dag cyklat 95km och hastigheten har pendlat mellan som högst 47 km ner till ynka 9km i de värsta uppförsbackar. Ut från Bordeaux gick det i sakta mak. Det är inte lätt att tråckla sig ur stora städer och under timmen som det tog oss att komma igenom staden fick vi se allt från industriområden till fina gatan.

Bourdeaux
Bordeaux är en väldigt vacker stad och gav mersmak. Hit kan jag tänka mig att åka och tillbringa en långhelg. Jag fick en känsla av ett mindre Paris.
En stad att återvända till
Efter en stökig stadscykling hamnade vi på landet där vi gled fram i medvind och nerförsbacke genom skog och därefter vinfält. Behagligt och stilla färd.

Kisspaus i skogen
längs med vinfält på landsbygden
Fika paus efter 4 mil
Efter 4 mil fick jag paus. Vi cyklar på gamla banvallen och i varje nerlagt stationshus finns fika möjligheter. Allt gjort för cykel och vandringsturism. En god kopp kaffe och medhavd macka med rallarkorv. Vad mer kan man behöva?
Lunchen som intogs ett antal mil senare gick inte av för hackor. Garanterat köttfri hamburgare. Den såg ut som en dansk frikadell, men vem är kräsen i detta läget.


Efter 95km nådde vi kvällens mål och har haft en del problem med att hitta boende. Det är måndag och det mesta är stängt. Vi satt och väntade utanför byns enda hotell tills klockan 17 då vi trodde att de öppnade, men efter att förhört mig i byns bageri visade det sig att det var stängt på måndagar. Hade varit bra om det stod fermé utanför. Jag fick ta till min bästa skolfranska och förhöra mig om annat boende och då hittade vi stället som vi checkat in på i kväll. Vi bor hemma hos en ung familj där mannen är fransman och kvinnan engelska. Barnet är en blandning och pratar ömsom engelska och ömsom franska. De har bott i huset i ett år och erbjuder boende med mat och hela kitet för en överkomlig summa.
Jag kan tillägga att sängen är hundra gånger bättre än Best Western. Just nu sitter jag på Credit Agricoles bankomatkontor och bloggar eftersom vårt boende har ett väldigt klent internet som inte klarar av bilder och knappt text.
Nu är det dessutom lite tidsbrist eftersom middagen serveras 20.00 och klockan är 5 i. Dags att lägga ner bloggandet och återvända till vårt bohemiska boende med grönsaker från trädgårdslandet och hemlagad middag av mannen i familjen som nu ska intagas i trädgårde. Sen blir det sömn.
Fin bloggutsikt!

2 kommentarer:

  1. Tour de France startar 2 juli. Då är det gott att vara vältränad. Det är bara att hänga på.

    SvaraRadera
  2. Blir svårt att hinna till Bretange även om vi rullar på bra.

    SvaraRadera