söndag 5 juni 2016

Kullens fyr

Söndagens etapp bjöd på milsvid utsikt över Öresund och ut över Kattegatt. Vädret är soligt och varmt. Vinden bjöd på medvind till Mölle och även hemåt. Det gillar jag!
Medvind, medvind och medvind.


cykelväg längs med havet mellan Höganäs och Nyhamnsläge


Satsade för fullt uppför backen mot fyren, 12 % lutning. Fick in fel växel på vägen uppför och det är aldrig läge att växla ner i uppförsbacke för då brukar hela kedjan hoppa av. Fick svänga in på en parallellväg för att växla ner, vilket knappast var till någon hjälp. Fick kämpa stående för att ta mig uppför lutningen. Hujedamig!
Väl uppe på toppen kan man njuta av en fantstiskt utsikt. Hallands väderö och Torekovs kyrka var synligt från toppen av Kullaberg.
En skymt av Kullens fyr

Vi avnjöt var sin macka i solskenet innan vi rullade utför och hemåt igen,

Mannen tycker jag är helt tokig som fotar i farten. Kan hålla med!
Adrenalinutsöndring på topp. 
12% lutning mot hamnen i Mölle
Att ta sig upp mot fyren är kämpigt, men inget mot vad det är att rulla nerför. Det går rysligt fort. Jag kollade mina bromskuddar (klossar) samtidigt som vi stannade halvvägs för att njuta av utsikten. Hur vet man att det verkligen funkar när man bromsar? Det vet man inte. Kanske dags för en översyn och service av cykeln innan avfärd till Bordeaux.
Utsiktsplats halvvägs nerför mot Mölle
Utsikt
Det är perfekt cykelväg mellan Mölle och Viken. Bara att rulla på.

Åskådare mella Mölle och Lerhamn
Väl hemma igen har jag lyckats avverka 41 träningskilometer och är med veckans cykling till  och från jobbet uppe i totalt 47 tränings mil. Det tar sig, men 100? Nä, det kommer jag nog inte att fixa. Kanske lika bra det. Förra gången jag tränade inför cykelsemester blev jag rejält förkyld efter 100 träningsmil i sadeln. Det blev alvedon till frukost, lunch och middag och en oklar aprikosfärgad utsöndring i näsduken.
I morgon blir det en ny runda. Kanske kan vi få en flukt av kungen och drottningen om vi tar oss förbi Sofiero. Vi får se vad det blir. Vädret är fortfarande helt overkligt fint. Sol och värme varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar