söndag 12 juni 2016

Rikt djurliv

Djurlivet är rikt utanför Vikens bygräns. Under vår cykeltur har vi i dag stött på allt från gräsänder till rådjursbock. Det är mycket djur vid vägkanten och jag pratar med allt från kaniner till lamm, hitills utan ett enda svar. Jag pratade med  några kor också samtidigt som deras husbonde stod och kissade helt ogenerat vid sin traktor. Undrar om han uppskattade mitt plingeling med ringklockan, men det var helt omöjligt att låta bli.

suddig kartbild
 Dagens träningsrunda gick via Ingelsträde till Mjöhult och vidare mot Rögle. Vi hittade en ny väg  från Mjöhult över något som heter Lönshult, jättefin väg, men vi hamnade nästan på samma ställe på väg 112 som vi var från början. En omväg, men vacker sådan. Det var här vi såg den ståtlige råbocken stå och mumsa på någon trädgårdsägares plantering. Den såg väldigt nöjd ut.
Vi åt vår picnic vid Rögle dammar och här fick vi genast nya bekanta. Familjen gräsand var väldigt intresserade av våra mackor och macarons. Tji fick de!

Ät gräs!
goa mackor, macarons och kaffe
Vi avnjöt fantastiskt goda macarons som vi fått i inflyttningspresent av vänner från Halmstad. När man tog en tugga i allt det söta fick man plötsligt en syrlig och god jordgubbskräm mellan tänderna. En härlig kombination. Tack till M och L för gåvan och stort tack för att ni i hämtat och transporterar vår väska med personliga tillhörigheter genom Europa till vår franska by. Allt för att vi ska kunna cykla med så lite bagage som möjligt och ändå ha kläder och skor när vi förhoppningsvis når vårt mål i Provence.

Härlig utsikt över dammen i Rögle
Vackert
Efter Rögle tog vi vägen genom Kattarp, förbi golfbanan i Hjälmshult och vidare på den kontroversiella nya cykelvägen genom Allerum till Kulla Gunnarstorp. Väl hemma i Viken har vi avverkat ytterligare 5 mil och jag är nu uppe i 68 mil.
Vädret är fortfarande fint och i morgon hinner jag nog med ett cykelpass till jobbet innan regnet kommer att dra in över Skåne och minska min motivation för att trampa vidare. Jag tror jag fixar utmaningen i den form jag innehar just nu.

Så här glad är man på cykeltur!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar