onsdag 20 juni 2012

Nu är det min tur

Jag kraxar som en kråka och håller mig helst under trädet i skuggan. Nu är det min tur att drabbas av heshet, ont i halsen och förmodligen en förkylning. Kvällarna har avslutats med fervex, det franska apotekets undermedel mot alla sjukdomar. Om det hjälper? vet inte, men det är dumt att chansa. Orkar med både morgon promenad och "de äldres" tempo. Kanske inte ett mått på min vanliga ork, men dock.

Gårdagens höjdpunkt förutom att Sverige vann mot Frankrike i fotboll var när kommunens polis gick runt i byn med högtalare och meddelade att vattnet i byn var förbjudet att dricka på grund av förorening. Aldrig har han väl levt ut sin pondus bättre, äntligen fick han något viktigt att förmedla. Dessutom fick alla byns invånare vars 1L köpevatten. Tackar, en trevlig gest. Det ska tilläggas att utan Madames översättning hade vi absolut inte vetat vad som stod på. Det kunde ha varit vilket krig som helst i antågande. Jag drack dessutom vid tillfället ur en vattenflaska som just innehöll aqua communalis från St.Martin. Ännu har jag inte blivit sjuk av vattnet även om jag har varit storkonsument alla dagar som vi varit här. Nog tyckte jag att det såg lite konstigt ut i färgen och påpekade detta för mannen, men som vanligt när mannen utalar sig är det inget att oroa sig för.
Vi har det bra och allt går lugnt till med gästerna. Det äts frukost i trädgården så även i morse då vi fick fly in i caven när det oväntat började regna och åska. Därefter var det dags för markanden i St.Maximin, men regnet gjorde att vi tog en omväg inom Ladans filial (eget namn på tygaffären). Där inhandlades det tyger och korgar. Mamma och yngsta dottern mår som bäst när det shoppas och de har näst intill svart bälte i shopping. Bara min syster klår dem.
Gårdagen tillbringade vi i Cassis. Det blev inte så mycket solande eftersom molnen envisades med att hänga framför solen. En liten stund blev det i alla fall, men dottern verkade lika nöjd ändå. Hon for runt bland alla affärerna och provade olika klänningar och fastnade för en vacker långklänning i olika färger.
Nu förbereds maten för ännu en kväll i trädgården. I dag ska det bli hel grillad kyckling, rosévin och faktiskt ingen efterrätt. För jag kom just på att det har jag glömt. Vi har god melon och solmogna nektariner det blir en bra avslutning på middagen innan det är dags för ett glas Fervex.
I morgon är det dags för en tur till Nice och flyplatsen. Dottern åker hem till Skåne och arbete på ICA Maxi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar