torsdag 28 juni 2012

På kvällspromenad

Mannen och jag tog en promenad genom byn i sena skymningen. Vi kastade sopor och gick en sväng genom de trånga gatorna. Vi mötte en av kvinnorna som bor i byn som var ute med sin gula labrador som ser ut att sett sina bästa dagar. En hund som i mina ögon verkar till åren kommen. Då tänker jag att det vore kanske trevligt om jag sade något käckt på franska och då säger jag:- Le chien cést ancien? , men hallå`var tog all kunskap vägen? Blev självklart genast rättad. Det heter vielle. Tack detta kommer jag aldrig att glömma. En antik hund! Det är vid sådana tillfällen man önskar man hade en spade, grävde ett hål och försvann. Tjolahopp! Mannen vred sig av skratt. Precis som om han hade sagt något överhuvudaget. Jaja, livet går vidare.
Natten till i dag var den varmaste på länge. Jag sov upp och ner i sängen för att åtminstone försöka få någon liten vindpust från fönstret som var vidöppet.
I dag gick jag upp extra tidigt för att gå morgon promenad. Dessa tidiga morgnar är helt fantastiska. Väl hemma igen  efter rundanvar frukosten färdig och snartt var vi på väg mot Aix.
I Aix var det marknad. Vi letade kjolar, sjalar, dukar och hittade bara dukar. Sjalarna var inte i rätt färger  och kjolarna föll inte mig i smaken. Det var otroligt varmt i Aix i dag, 36 grader. Lunch avnjöts på Darius, ett trevligt ställe precis mittemot H&M. Denna restaurang kan jag rekommendera. Vi har alltid fått god mat här.
När vi väl kom hem placerade vi oss i varsin solstol och läste. Efter en stund var det dags för aktivitet igen. Vi skulle ta bort extradörren hos familjen B. Det är eller var som ett mindre Fort Knox.


Allt ser bra ut på rue d'eglise. Nu är det dags för lite grillat lamm.

I morgon ska vi på badturoch då blir det premiär för badpojken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar