söndag 7 december 2014

Bedrövlig läsning i dagens tidning

Man blir bedrövad när man läser dagens morgontidning angående jämlikhet mellan män och kvinnor i Frankrike.

Trist läsning i dagens HD
Jag hade väl detta på känn efter alla år i Frankrike där jag sett hur grannkvinnorna kastat sig hem från jobbet för att serva sin man. Maken har ofta redan varit hemma en längre tid innan frun och tillbringat fritiden på baren eller framför TV:n. Frun kommer hem stressad efter att arbetat, handlat och hämtat barn och då menar jag sent, halv åtta/åtta är inget ovanligt. Då är det tid för matlagning medan mannen vilar fötterna på soffbordet framför dumburken. I min egen värld låter det som jag hittar på, men tyvärr har jag upplevt detta flera gånger i min franska närhet. Vi har det bra i Sverige.

Vi har fått en fransk honnorärkonsul i Viken. Det känns fantastiskt bra att ha denna tillgång boende 500 m från vårt eget hus.

Vikens egen franska konsul

Grattis till Agneta Ekström som fått detta spännande och ärofyllda uppdrag. Vi önskar dig lycka till.
Gårdagens franska afton blev till belåtenhet med god mat och goda drycker. Mycket att diskutera från "agendan", men tyvärr löste vi inte de stora världsproblemen i går heller. Under kvällen ankom en del foto från köksbyggaren som också ledde till diskussion. Jag återkommer om detta. Det fanns en del att fundera över, vilket ledde till telefonsamtal till Madame direkt efter 10.00.


1 kommentar:

  1. Frankrike kan man tycka är så nära paradiset man kan komma. Ibland bedrar man sig. Fast det är klart att det är skönt att vila fötterna lite.

    SvaraRadera