onsdag 31 december 2014

Klagomål hemifrån

Nu har jag fått telefonsamtal och sms med klagomål på att jag inte uppdaterat min blogg så nu sitter jag här ute i det nollgradiga St. Martin och ska försöka uppfylla era önskemål.

Skåp utan luckor
Vi åkte till IKEA så fort vi vaknat på måndag morgon, vilket stora delar av befolkningen i södra Frankrike också gjort. Parkeringsplats vid IKEA var helt omöjligt att hitta så vi fick åka till shoppingcententret för att parkera och promenera till det stora svenska inredningsvaruhuset. Vi hade åkt dit för att delvis inhandla skåpsfronter till köksinredningen, men det fanns inga av de vi skulle ha. En fläktkåpa lyckades vi i allafall få med oss hem.

Förbereder med hål och skruvar innan vi  startar med målning
Vi hann med en härligt god chévre chaud i solen utanför IKEA
PÅ vägen hem från Toulon stannade vi i Brignol och inhandlade grundfärg och vanlig färg till väggarna i köket. Funkade bra med inköpet. Vi pratade lite franska, lite engelska och sedan spädde vi på med modersmålet.

Målarmästaren himself
Tisdagen ägnades åt att plocka undan allt som vi lyckats få på plats efter renoveringen, täcka över och måla.

Hantverkare Pincon kom och hjälpte oss med det sista i taket som skortstensmästaren "glömt" fixa.


När grundmålning av tak och väggar var färdig var mannens enda kommentar - det blev annorlunda. Ja det blev väldigt annorlunda.
I dag onsdag har vi målat med väggfärgen som kallas patine. Den är vit/creme/ och köket blev av en helt annan karaktär, men jag gillar det.. Nu återstår "piffet"

Jag ska nu gå hem och försöka flytta tillbaka alla prylar och få lite mys i köket. Just nu ekar det när man pratar.
Sitter här på muren och bloggar medan frannen sjunger opera. Låter härligt.

Gott Nytt År på er alla. Nu väntar en god middag med Madame och några fler gäster. Vi delar på matlagningen. Lugn, inte jag. Det är mannen som står för köttet, men jag har lyckats kyla champagnen. Shit vad jag fryser om fingrarna. Nu går jag hem och eldar i min brasa på övervåningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar