tisdag 13 september 2016

En härlig dag vid Verdonfloden

Flygturen till Nice gick enligt planerna förutom försening på en timme.

Inflygning över Nice med endast månen som sällskap
Efter pusskalas i ankomsthallen var det bråttom att hämta bilen från en dyr parkeringsplats. Mannen hade fått köra runt en extra runda eftersom vi var försenade och 20 minuter vid flygplatsen gick lös på 80 spänn.
Kvällen blev sen och efter ett glas champagne och lite tilltugg blev det till att vila huvudet mot örngottet.

Bra avslut på en resdag
Det blev som vanligt en morgonpromenad medan mannen fixade frukost. Det är första gången jag är i byn i mitten av september. Det är ovanligt varmt, men känslan av höst är märkbar. Ljuset är helt annorlunda och naturen visar upp en ny färgskala.

Olivlunden i höstljus
Vi har tillbringat största delen av dagen vid floden Verdon. På vägen till badet hann vi med ett besök på en av traktens vingårdar. La Curnière. En vingård som vi aldrig tidigare besökt. Det var en överraskning när vi körde av från huvudvägen och såg deras hus med utsikt över dalen. Det hade jag aldrig trott att bakom alla träd vid vägkanten att ett sådant vackert landskap med vinfält och olivlundar skulle öppna sig.

livet på vingården

Verdon är ett härligt ställe med en lätt bris som svalkar i den 30 gradiga höstvärmen. Det blev inget bad.

Iskallt!

 Jag provade, men efter att benen domnat i vattnet ångrade jag mig och utförde lite kattatvätt och återvände till min bok och fika.

Fet croissant, kaffe och en bra bok. Vad mer kan man önska sig.
Mannen ägnar sig åt att laga coq au vin medan jag sitter på amerikanskans trappa och ägnar mig åt väsentligheter i cyber spacen.
Dagarna är kortare och mörkret gör sig till känna ganska tidigt. Det gäller att vara ute så länge det går även åskan lurar i bakgrunden. Jag hoppas på lite dunder och brak!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar