lördag 17 september 2016

Hösten gör sig påmind

Det blev ingen utfärd till Verdonfloden. Vädret passade inte för att ta ut kroppen i bikini utan det blev kofta och jeansjacka när vi tog bilen till affären. Visserligen skiner solen nu och det är nog 20 grader i där det är lä, men vinden är kraftig och mannen knorrade när jag tvingade ner honom i trädgården för eftermiddagsfika. Brrrr.....vad är det för fel på köket? Herregud, du kan vara i köket och fika hela vintern. Nu passar vi på och sitter ute även om det är lite halvkallt. Låter precis som den soltörstande skandinav som jag och de flesta är. Blåsten gör i alla fall så att dagens två maskiner tvätt torkade snabbt. Den härligt väldoftande tvätten är redan vikt och placerad i lådan.
Morgonen var mörk och molnig, men i dag hindrade inte vädret mig från att ge mig ut på tidig promenad. Förutom att jag blev jagad av en jakthund var allt som vanligt. Den bara dök upp från diket och skrämde sk...en ur mig. Jag bara sprang och den lufsade vidare. Egentligen var den väl inte intresserad av att sätta tänderna i någon seg 55 + kvinna när man kan få ett och annat vildsvin att tugga på.

Vägen upp till byn

Varje morgon avlägger jag en visit hos Madame innan jag går hem till frukostbordet och kommer jag inte förbi så måste jag avlägga en rapport varför jag uteblivet. Madame är som alla andra mammor. Hon oroar sig, men oftast i onödan. Precis som alla mammor och tur är väl det. Som äldsta dottern säger - Mamma, hör du inget så är allt bra. Jo, tjena! Jag kan väl själv hitta på allt elände som kan hända om jag inget hör.

Höst i olivlunden
Istället för utfärd till Verdon blev det matinköp och fika i St.Max. Trist utfärd om man jämför med sol och bad, men kanske är det dags att inse att sommaren är över och hösten här. Tog en tur längs med gågatan och  gjorde ett besök i stadens fina inredningsaffär och vips så var vi med ny linneduk. Perfekt färg, azurblå som Medelhavet. Ger en bra tankar vid goda middagar när vintern knackar på dörren och vinden viner runt Skåneknuten.
På vägen hem passerade vi många vinfält med dignande druvklasar. Det är snart dags för skörd. När vildkrokusen blommar är druvorna färdiga att plockas. Madame har lärt mig något från den franska bondepraktikan. Mannen fick stanna bilen för att jag skulle föreviga klasarna. Det blev till att ut och trö i den röda leran för att föreviga druvorna innan de förvandlas till ljuvligt berusande drycker.

Snart dags för skörd
 För er som tröttnat på att höra om vad det blir för mat kan sluta läsa nu för här kommer kvällens meny. Det blir lasagne, sallad och rödvin. Till efterrätt blir det mörk chokladmousse. Jag glömde nämna champagne, oliver och chips som ska intas innan lasagnen. Ni har gissat rätt! Det kommer gäster. Nyanlända svenskar som har gjort sig förtjänta av en god middag efter att befunnit sig på väg genom Europa i 2 dagar. De kommer att sova gott efteråt.

2 kommentarer:

  1. Trevligt med matsnack tycker jag. Här blir det rester av tuppen, " Flygande Jacob" plus äppelkaka och vaniljsås.

    SvaraRadera
  2. Bra då öser vi på med mer matsnack i fortsättningen.

    SvaraRadera