söndag 18 september 2016

På sista versen

Nu är det inte långt kvar tills jag måste packa mina få saker i min Longchamp väska och åka till flygplatsen i Nice. Jag är redan incheckad och näst intill redo. Skönt att bara kunna ta tandborsten och några få saker och lämna huset utan ångest för att man ska åka hem. Det hjälper faktiskt att mannen är kvar och sköter allt det praktiska bestyren när man ska packa ihop.
I dag har det varit härligt väder, vilket var svårt att tro när jag gick ut på morgonrunda. Det är kyligt på morgnarna och kallare lär det bli och även mörkare. Vi åkte till Forcalqiere för att besöka deras trevliga marknad.



Byn ligger en bit bort och färden dit på kringelikrokvägar ta ca 1, 5 h. Det blev inte mycket till inköp om man ser till tiden det tar att åka dit. Kan kännas väldigt onödigt och utkastade pengar, men vadå! mycket trevligt är onödigt. Vi strosade i solen och åt en god laxpaj och lyckades också trycka ner en härligt onödig frasig croissant.

Härliga dukar, men jag klarade att stå emot.
På vägen hem stannade vi på Hyper U och stötte på deras vinmarknad som pågår under 2 veckor. Ni som är på väg hit har tur. Riktig chans till att shoppaloss.



Vi lyckades ta oss ur affären med 3 flaskor rödvin och en flaska champagne. Tur vi inte har vin i mataffären hemma. Jag kan inte låta bli att bli hagalen och handla, handla och handla.
I kväll blir det en av flaskorna. Rödvin!

Kvällens utvalda flaska
 I morgon blir det leverrehab. I kväll står svamprisotto på menyn tillsammans med god italiensk skinka. En sista kväll i huset på några veckor. Nu ska jag hem och göra skäl för lönen igen. Ser fram emot det!
Ni som läst dagens insändare i HD och Sydsvenskan om mitt yrke som BMA hoppas ni är lika oförstående som jag är. Jag känner överhuvudtaget inte igen mig i den beskrivningen av mitt yrke. Jag är fortfarande en BMA som är stolt över min kompetens, kvalitet och vårt goda tänk runt patientsäkerhet. Utvecklingen går framåt och det är jag tacksam för. Jag och mina medarbetare är inga robotar som trycker på knappar. Vi sköter våra instrument med stor kunskap och i alla fall jag är tacksam över att den manuella pipetteringen av hundratals prover är ett minne blott.

1 kommentar:

  1. Hello Karin .
    Du är en skicklig fotograf , och det är ett nöje att följa dina rörelser i södra Frankrike , särskilt i St. Martin , jag har en personlig relation med .
    Vi tillbringade sommarlovet på svenska Gotland under året och jag blev fascinerad av så många likheter finns det mellan Provence och Gotland !
    Jag följer en FBgruppe från Gotland kallas " Gotland i bilder " .
    Försök att se vad suggestiva och vackra bilder de tar !
    Jag tror att det bara för dig!
    vänligen

    Erik

    SvaraRadera