måndag 12 september 2016

Väntat besök

Då är jag på väg mot ännu varmare breddgrader än vad Skåne bjudit på den senaste veckan. De ryktas om över 30 grader i Provence, vilket känns onödigt varmt i september. Kan bli några härliga dagar med bad och picnic vid Verdonfloden. Lämnade Viken tidigt i morse för att ta bussen mot Ängelholm och några timmars arbete innan avfärd med tåg till Kastrup. Ett vackert Öresund. Man kan inte klaga på utsikten från busshållplatsen.



Utsikten som jag har för tillfället går inte heller av för hackor, men det beror på vilket håll man vrider huvudet på.

Vacker utsikt när man vänder huvudet ut genom fönstret.
Man kan också vända huvudet rakt fram och få uppleva någon tecknad film med en lila färgad teddybjörn som förmodligen bor på landet i Provence eftersom hans trädgård består av lavendelfält. Vänder man huvudet runt i planet ser man bara en massa förvirrade resenärer. Jag känner mig som en tonåring åldersmässigt ombord. Visserligen lever jag tillsammans med en pensionär, men han känns väldigt ung i detta gänget. PRO på utfärd!
Jag har lyckats få en hel rad med säten för mig själv. Väldigt lyxigt.
Även om vi är en halvtimme sena hoppas jag mannen väntar på mig. De ska bli härligt att få träffas igen även om vi inte varit i från varandra mer än en vecka. Det är inte kul att vara ensam, nä absolut inget för mig. Vem ska man prata med? Jag tror nog mannen känner likadant. Vi är dessutom inte vana att vara borta från varandra några längre tider. Tror knappast det hänt på de senaste 30 åren förutom när jag var en vecka och hälsade på min syster i Detroit.
Vi kommer sent hem till huset och jag har köpt med mig lite godsaker och jag hoppas att champagnen ligger på kylning. Förhoppningsvis blir det en mysig stund i köket innan John Blund kallar. En sak är ju säkert att när mannen är borta så blir det mindre av allt, både vin och mat. Jag vet inte om det är positivt eller negativt, men jag kan ju inte leva på mackor med rökt makrill i tomatsås under någon längre period.

godsaker för gräsänkor
Dottern höll på att kräkas när hon såg min gourmetmiddag och jag behöver knappast funder på vad mannen kommer att uttrycka. En bekräftelse på avsaknad av intresse för matlagning, men jag är en stjärna på att koka sylt och chutney.
Nu ser jag fram emot en hel veckas vällagad mat med tillhörande goda viner.
Nice here I come!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar