onsdag 14 september 2016

Kaxig attityd

I dag bestämde vi oss för en cykeltur och jag var väl ganska kaxig innan vi lämnat byn. Trodde jag var i fin form, men det kanske jag är. Det är nog cykeln som är problemet. Cykeln har för få växlar. 18st och det är för lite när lutningen uppför är 10%. Jag fick bitvis gå!!

Fortfarande vid gott mod
Jag klarade att cykla hela vägen upp till byn Artigues, men den sista biten upp i skogen var helt omöjlig. Det gick inte. Mannen har fler växlar och dessutom bättre muskler. Han pinnade på bra. Pensionär och allt!
Väl uppe på platån fick jag njuta av ett härligt landskap även om man är rädd att få ett skott genom kroppen. Vid denna tiden på året ägnar sig en stor del av de franska männen åt att jaga allt som rör sig. Vi fick stundtals sällskap av tre livliga jakthundar.

Mannen försöker cykla i fatt en av jaktlagets hundar.
Vädret var perfekt för cykling, moln och vamt. Medvind när vi lämnade byn och givetvis motvind på vägen tillbaka.
Vi unnade oss fika i Rians, där vi delade på en croissant som vi skjölde ner med var sin kopp kaffe. Här fanns det wifi och när mannen fick syn på väderprognosen var vi ganska snabbt uppe i sadeln igen för att sätta fart hemåt. Regn och åska hotade.

Välbehövliga kalorier
Vinden hade ökat medan vi fikade och motvinden var inte att leka med. Det är uppförsbacke hela vägen från Rians och hem till byn, vilket inte gör det lättare.
Den sista biten har en rejäl lutning uppför och mina ben skakade när jag nådde målet. Fy vad trött jag var.

Helt slut. Benen skakade.
Mannen har haft min cykel i sportaffären för att fixa fler växlar, men det går inte. Då måste jag byta allt. Det tål att fundera över för detta är mindre kul.
Vi klarade oss hem utan regn och åska. Det dåliga vädret dök inte upp förrän sent på eftermiddagen.
Mannen lagade en fantastisk god omelett till lunch som skjöldes ner med massor av välbehövligt vatten. Jag funderar faktiskt på att lära mig laga omelett. Det verkar bra att kunna. Bara ösa ner en massa rester och vips har man en god måltid.
Just nu är det uppehåll, men regnet lurar bakom knuten. Mannen har startat grillen och Mystique har placerat sig på stolen och sover under bordet.
En bra kväll väntar med grillad biff, klyftpotatis och en god sallad. Till detta blir det rödvin. Kanske blir det onsdagsmys med dvd och katten i knäet.

1 kommentar:

  1. Mycket backar i la France, man får vara en riktig bergsget för att ta sig upp. Att skjuta kramsfåglar är ett tvivelaktigt nöje.

    SvaraRadera