fredag 23 mars 2018

Halvvägs till Provence

Nu har jag nått halvvägs och befinner mig på Eindhovens flygplats i Holland. Jag tog en ny och annorlunda väg för att nå Frankrike och byn. Har jag tur och blir ombordsläppt på Ryans plan så når jag Provence innan kvällningen. Första flygbenet gick från Köpenhamn och Transavia. Helt ok. Inga problem överhuvudtaget mer än ett gäng brövlande män som antagligen skulle på fotbollsresa. - Jäklar vad högljudda!

Behaglig grön Transavia miljö ombord
Egentid ombord med HD och bok av min nya favorit författare Jenny Colgan. Att läsa om hennes Lilla bageri är feelgood.



Just nu funderar jag på om Ryan tillåter kabinväska ombord eller endast handväska. De brukar ju vara struliga med sina regler vad gäller väskor, men nu är det för sent. Måste komma på en strategi om jag blir stoppad för ombordstigning. Jag tar barnens ständiga vapen, krokodiltårar! I brist på andra dumma argument får jag väl ta till gråten eller kanske det går att köpa sig plats för väskan. Fortsättning följer.
Så här går det när man bokar hela flyg paket på sighter och inte läser det finstilta.

Annars är flygplatsen i Eindhoven helt ok. I storlek med Sturup. Gratis och snabbt internet är alltid en extrabonus. Inte som snåla Cph där allt kostar pengar.
Kastrup är för tillfället ännu mer rörigt och trist. Deras Taxfree butik är ombyggd med något tråkigt nytt kösystem vilket innebär att alla ska snirkla som en orm mellan gångar fram till kassan. Allt för att alla ska bli frestade på vägen och lägga ner fler onödiga varor i sin korg. När någon vrider och vänder på en frestande vara på vägen så måste hela kön vänta tills vederbörande funderar på köp eller tagit sitt förnuft till fånga och lagt tillbaka varan. Hur tänkte ni?

Mest "olean" i Kastrups nya kösystem.
Ska bli härligt att få tillbringa tid i Provence även om jag hör från maken att vädret inte är ämnat för mycket trädgårdsarbete, men det kanske bara är som han säger när han istället far runt och letar snökedjor. Vi ska åka skidor i Vars nästa vecka och varje år har vi haft snökedjor med oss i bilen, men aldrig fått anledning att använda dem. Nu har vi ny bil och inga av de 3 olika snökedjor som vi har passa till vår nya bil. Jag kan lova att fixar vi inte nya så kommer det garanterat att behövas för att ta sig upp till skidorten. Nu måste jag packa om för att minimera mitt bagage. Ner med Longchamp väskan i kabinväskan. Allt för att se så lättpackad ( ej alkoholpackad) ut som möjligt.
Snart Marseille och därefter ett glas champagne, en bit lax och kanske en katt i knät. Allt detta framför brasan. - Ja, livet är gott att leva.

2 kommentarer:

  1. Det är gött att leva, speciellt i semestertider och skidåkning i sikte. Ha några bra veckor .
    Hälsning Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det Åsa. Det ska vi absolut.
      Jag stör mig på deras beslut angående Cystatin-C. Nu finns det på vårt nya styrkort för 2018. Sitter här med utsikt över backen. Fantastikt fin lägenhet.

      Radera