lördag 24 mars 2018

Utsikt över backen från matbordet

Vilken lägenhet vi fått. 2 personer i en 6 personers lägenhet. Perfekt! Härlig utsikt över liften, backen och skidåkarna från matbordet. Nästan som i Åre där man kan se VM 8:an från bastufönstret, men vi gillar inte bastubad så denna utsikten är snäppet bättre.

Perfekt utsikt över pisten
Nu till gårdagens flygresa och återkoppling angående min oro för min kabinväska. Jag behövde absolut inte oroat mig. Det funkade galant. En stor eloge till Ryanair som skapat ett nytt system för de passagerare som inte betalat extra för PRIORITY och ändå har bagage. Vi fick alla placera våra kabinväskor på en vagn utanför planet och därefter lastades våra väskor in i bagageutrymmet och levererades på bandet i Marseille. De andra stackarna som betalat extra fick släpa på sitt bagage uppför ett flertal trappor, genom en lång kö för passkontroll innan de var ute och på väg mot nya mål i Provence. Vi som inte betalat extra drog absolut vinstlotten.

Lugn och sansad boarding när ingen behöver slåss om utrymmet till sitt handbagage. Något för Norwegian att ta efter.
Väl ute genom en lååååång kö till passkontrollen mötte maken mig och jag tror han var i alla fall lite glad att jag anlänt även om han klagade på att behöva betala 4,50 E eftersom parkeringstiden överskred  de 15 minuter som är gratis, vilket berodde på att  den franska passkontrollanten skulle djupstudera allas pass. 50 kronor är väl inget att gny över när den arbetande frugan tagit sig genom hela Europa för att vi ska umgås och ha det mysigt tillsammans. Väl hemma i byn fick jag väl snabbt fart på den fallnande elden och brasan sprakade muntert medan vi avnjöt champagne, lax och skinka från Aostadalen. Mystique lyste med sin frånvaro och var hemma för att umgås med sin "mormor".

Dags för skumpa
Skål för semester
Det är perfekt när mannen åkt ner till huset i förväg för då är huset varmt och gott när man anländer och det är bara att krypa ner under dunbolstret och sova.
Vaknade när jag såg ljuset genom fönsterluckan och tog mina träningskläder för promenad. Jag hade ingen aning om att klockan ännu inte slagit 7. Pigg och glad gav jag mig i väg ut och det kändes så härligt vårlikt. Inte många ute på byn vid denna tid. Jag mötte endast 3 katter varav en av dem var gamle käre Dynamit Harry som tagit sin tillflykt till ett annat bättre hem än det han hade från början.

Vårlikt

Olivlunden denna morgon
Efter promenad blev det frukost och sedan startade packningstaberaset. Jag hade inte packat upp något överhuvudtaget kvällen innan och efter frukosten fick mannen värsta fart och började packa ut saker i bilen, men stopp, stopp, stopp. - Jag har ju ingen aning om vad du bär ut i bilen. Den mannen är svår att stoppa när packning är på schemat så jag tog mina väskor, gick upp på övervåningen och packade om för alpsemester. Som vanligt upptäckte jag att min packning hemifrån var något snålt tilltaget. Ett par strumpor och 6 par trosor! Hur tänkte jag där när semestern varar minst 14 dagar. -Jaja, det ordnar sig . Jag fyller på strumplagret i första bästa mataffär. När vi väl var färdiga, sagt hejdå till Madame, matat och puttat ut katten så bar det av mot alperna och Vars.

Hejdå lilla kattaskrälle. På återseende
Vi hann inte så långt förrän frun började fundera på fika ( 40 min) så efter Manosque stannade vi och intog varsin skinkmacka, pain au chocolate och kaffe. Mätta och glada fortsatte vi mot Gap.

Vacker väg från Sisteron mot Gap
I Gap stannade vi för att handla. Det är klokt att handla på sig det mesta innan man når skidorten. Dels är det dyrt, men framför allt är utbudet inte det bästa. Det blev inköp av allt från toapapper, strumpor och ballonger. Annars var utbudet av påskgodis något i hästväg som vanligt, men -Nä, tack.

Ät en folbollsspelande kanin i choklad!

Eller vaför inte ta en tugga på Nemo?
Man önskar lite grand att barnbarnet kunde önska sig en Nemo i choklad, men han är varken här eller gammal nog att få lov att tugga på påskgodis. Han får nöja sig med en pipande mjukiskyckling och några halkfria strumpor. Men vänta bara!
Vår tid kommer!

 Mannen ska under veckan fylla riktig pensionär och på något sätt får jag väl försöka få luft i ballongerna för att det ska bli lite festligt. Mina planer är att vi ska fira på restaurang. Satsar på fondu på byns finaste restaurang. Det finns bara 2 att välja mellan, haha.
Det blev väldigt långt inlägg i dag, men det är inte ofta jag kan sitta vid köksbordet och blogga inomhus i värmen. Kul! Nu blir det chili con carne och efter det dvd-film och sedan pang i säng. Vad morgondagen bjuder på återstår att se, men man kan väl få önska lite sol.

4 kommentarer:

  1. Glöm nu jobb och njut av champagnen, vi firade ” något ” ikväll med en flaska Nicolas Feuillatte./ Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. I dag har det varit svårt att glömma jobbet.Krävs mer än champagne.

      Radera
  2. Hoppas på blå himmel för er - hela veckan! Kom på att fråga er, som ju är rutinerade i trakterna, vet ni vad de knotiga fruktträden längs motorvägen runt Sisteron bär för frukt? Vi funderade och googlade - utan att få svar ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tog ni vägen via Manosque till Sisteron? I så fall är det äppel och päronodlingar längs med hela vägen. Här finns stora delar av fruktodlingar som exportera till övriga Europa. I dag har vi haft sol och perfekta förhållanden.

      Radera