lördag 5 november 2022

Är det inte ovanligt mörkt?

Jag tänkte unna mig en extra halvtimmes sovmorgon denna lediga resdag, men när jag gick till bussen  för att ta mig till Helsingborg och vidare till Kastrup tyckte jag det var ovanligt mörkt och mannen med hunden som jag brukar träffa på när jag går till bussen i vanlig tid var fortfarande ute och gick. Konstigt att han också tagit sovmorgon. Inte förrän jag befann mig på perrongen och väntade på tåget började jag misstänka att något var fel. Hur kan det stå 07.10 på skylten när jag ska ta 08.10 tåget? Har de skrivit fel? Det var nu det gick upp för mig att jag stigit ur sängen en hel timme för tidigt, men herregud vad händer? Dagen innan åkte jag till jobbet utan min jobbdator och min jobbtelefon. Glömde allt hemma och åkte i väg till Lund, vilket inte är nästgårds precis. Dags att analysera om min hjärna är helt utflippad eller om det fanns någon förklaring. Jag ser väldigt dåligt utan glasögon och därför brukar jag försöka se mannens elektriska väckarklocka om jag vaknar tidigare än förväntat, vilket jag gjorde denna morgon. Mannens klocka var nästan 06 och därför stängde jag av min egen väckarklocka, låg kvar några minuter i sängen och därefter satte jag fart för att göra mig i ordning. Kollade klockan på ugnen och gav mig i väg mot bussen. Nu hör det till saken att varken min mans väckarklocka eller ugnsklockan är ändrade till vintertid, vilket beror på att mannen har varit i Frankrike sedan sommartiden försvann och jag har haft annat att tänka på. Skönt att det fanns en förklaring till att jag gav mig i väg i helt fel tid. Jag var i väldigt god tid på Kastrup och hann kolla i varenda affär och hade gott om tid för fika och shopping.

En mjuk landning, märkte inte ens när hjulen nådde plattan


Flygningen gick helt perfekt, SAS var i perfekt tid och allt fungerade bra. Av någon anledning fick jag tre säten för mig själv. Jag skiftade mellan de olika sätena när jag ville kolla ut, satt i mitten när jag ville ha gott om plats och gick på toa när jag hade lust. Väldigt lyxigt.


Landade i ett varmt , men blåsigt Nice. + 19 grader. Mannen mötte mig på flygplatsen och vi körde mot byn. Ju närmre vi kom ju kyligare blev det, ca 12 grader när vi kom fram och väldigt blåsigt. I vanlig ordning har jag helt fel packning. Mannen har rapporterat hur soligt och varmt det har varit alla dagar. Mina T-shirts och mina shorts tror jag kan stanna kvar i väskan och åka hem igen. De få långärmade tröjor jag packat ner får jag nog tvätta ofta för att kunna klä mig utan att frysa. Jag som ett tag funderade på att åka i väg i jeansjacka. -ha, vilken var tur att jag omprövade min beslut till lättare dunkappa.



Jag önskade mig en go fika med en krispig croissant och en god café crème när jag landat. Den första macken som vi stannade på hade inga croissanter och bara automat kaffe, ut igen och vidare. Nästa mack hade riktigt kaffe, men jag fick nöja mig med "bake off" croissant. Kanske inte den fika jag längtat efter men den fick duga.
Inte lätt att se, men det finns ett rådjur på bilden


Gick förbi ett hus där resterna från halloween fortfarande fanns kvar. I Frankrike är man väldigt glad för denna högtid och går all in.

I morse blev det promenad som vanligt även om det inte kändes helt riskfritt. Det är jaktsäsong, vilket innebär att det smäller kors och tvärs i alla buskar, pang bom. Jag stötte på ett stackars rådjur som försökte ta skydd och sprang in i slottets trädgård. Smart tänkt för där tror jag det är jaktförbud, men här vet man aldrig. Det verkar vara var mans älsklings sysselsättning att gå med bössan över axeln och se väldigt viktig ut och köra en jeep som spyr ut något som luktar en mindre miljökatastrof. 







I dag blev det besök på marknaden i Aups och inköp av allt från tvål till olivolja. Stor skillnad att besöka marknaden i november mot juli när det var 38 grader varmt och överhopat med folk. Nu var temperaturen lagom och man kunde sitta i solen, dricka kaffe och titta på folk i lugn och ro. 






När jag kom hem och det fortfarande var sol och ljust var det dags att fortsätta mannens arbete i trädgården. Det är nu man undrar var vännerna tog vägen som rensade ogräs förra gången. Har det någonsin varit så här mycket ogräs? Helt sjukt vad det har växt. Fattar inte hur vi ska kunna få ordning på allt detta. Det syns knappt att vi gjort något. Jag gav det 1 timme sen orkade jag inte mer. Det blir till att ta lite varje dag och hoppas att det hjälper inför framtiden. Det är alldeles för bra jord och växer så det knakar. Nu har mörkret lagt sig över byn och jag sitter i köket framför brasan och bloggar medan mannen förbereder middag. Inte mycket att klaga på.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar