onsdag 9 november 2022

Mysigt på hösten

Först vill jag meddela att jag skrivit hela dagens inlägg, men när jag skulle publicera tappade jag internet. Vad hände då? Allt försvann, POFF borta. Man blir ju helt galen, men det är då man andas "fyrkant" tar tag i mannen som vilar på soffan och säger, dags för promenad. Vi har inget eget internet i vårt hus (det är en annan historia) så jag snyltar på amerikanskans. Sitter på muren utanför hennes hus eller på hennes trappa, laddar ner bilderna till mitt inlägg och sedan går jag in och skriver. När jag är färdig går jag tillbaka till muren eller trappan för att publicera. Brukar gå bra i 99 av 100 fall. I dag var 100:de gången. Krasch boom!

Här kommer en ny version eftersom jag inte kommer ihåg vad jag skrev tidigare. 

Det är härligt i Provence på sommaren, men det är något speciellt med hösten. Det är lagom varmt på dagarna när solen tittar fram och mysigt på kvällarna när mörkret sänker sig och man tänder brasa och sterainljus.

Goda måltider framför brasan

Det är livskvalitet att få äta och dricka gott framför brasan och sedan kura ihop sig i soffan med resterna i vinglaset framför en gammeldags DVD-film. Vi är ju i motsats till fransmännen glada för tända stearinljus och ljuslyktor, vilket är en fördel när strömmen helt oväntat försvinner mitt i Beck filmen. Det är då fransmännen springer runt och letar efter ficklampa när vi lugnt myser vidare i skenet av stearinljus.


Huset med kvällsljus

Krig mot ogräs
Kriget mot ogräset i vår nya tomt pågår för fullt och 25kg vägsalt räckte inte långt, men förhoppningsvis en bit på vägen. Jag har köttsår i ena handflatan av allt hackande och jag hoppas på mindre växtlighet vid nästa besök. I morgon ska vi åka och titta på stenplattor för att sedan kanske få någon hantverkare att förbarma sig över vår tomt. Det är alltid ett problem att få den hantverkare som man vill ha att ta sig an jobbet. 
I går morse, tisdag, var jag uppe för tidigt för mitt eget bästa, men jag kunde inte sova. Det var lika bra att ge sig ut på promenad utrustad med ficklampa. Mötte bara familjen rådjur som också var morgonpigga och skuttade över vägen mot bättre marker. Inte ens de mest ilskna hundarna i byn var vakna och kunde skälla ut mig. Skönt för jag gillar inte dem och försöker varje gång jag passera deras grind ge dem tinnitus med mitt hundlarm. Hittills verkar de inte ens bry sig. 
Gårdagen ägnade vi åt att besöka Aix en Provence, vilket är en fördel på hösten. Nu kan man strosa omkring och kolla på saker utan värmen som dallrar över asfalten. I somras var det extremt varmt, +38, när vi besökte Aix och nu i november 20 grader lägre. Skönt!


Jag hade ett mål med besöket och det var att besöka tvålaffären för att köpa en tvålhållare med magnet. Istället för att behöva skruva den i kaklet är den med sugpropp och fungerar jättebra. Nu hade jag bestämt att det kunde bli bra gåvor till jul och stormade in i affären för att plocka åt mig ett antal. Tyvärr var alla slut och vi fick rekommendationen att åka vidare till Antibes eller Marseille där det säkert fanns fler. Njae, det blir inga tvålhållare i paketen från tomten och inga fina väldoftande två heller. Det går bra att genom bilden förnimma väldoften som sprider sig från en del tvålar medan andra luktar förskräckligt starkt. Smaken är som baken även när det gäller tvål. Själv har jag ett favorit tvål, verveine (verbena) och mandarin, doftar ljuvligt. 


Väldoft eller?
I dag i motsats till i går försov jag mig. Låg i sängen och räknade klockslagen från byns klockstapel, vilket jag brukar göra varje morgon men det blev lite väl många slag och jag undrade om jag räknat fel.
Det hade jag inte och promenaden fick jag spara till i eftermiddag, vilket passade bra i mitt internetkaos.
Efter frukost packade vi bilen full med trädgårdsavfall och gjorde kanske något otillåtet, men jag vet inte? Är det tillåtet att slänga löv och kvistar i skogen? Vi tömde våra säckar med avfall på vägen genom skogen när vi åkte till marknaden i St. Maximin de la Baume. Även här var det lugnt och skönt. Gjorde inga stora inköp förutom peppar. En fika utomhus (+18) vill man inte missa och vi hittade enorma croissanter på bageriet bredvid baren. Fransmännen är bäst på att baka croissanter och de är väldigt svåra att avstå i från och varför ska man det? Croissant och café crème är ett måste.


Fikatime

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar