söndag 6 november 2022

Kylig morgon

Morgonen var riktigt kylig och jag önskade mig både vantar och mössa, men istället fick jag nöja mig med att stoppa in händerna i tröjan och öka takten. Det är frisk och krispigt att promenera innan solen knappt nått över olivträden. Inte många ute denna söndagsmorgon förutom jägarna och deras hundar. Hundarna hör man på långt håll när de skäller och ylar av förväntan inför jakten. 


Slottet i soluppgång

Byn är vacker även i höstskrud och det finns något stillsamt i hösten med alla löv och en del höstblommor som lyser upp. Krysantemum är något som fransmännen verkligen gillar och pyntar både sina gravar och sina hus med. Det är dock inte mina favoriter. Det är för mycket kyrkogård över dessa blommor. Min hibiskus från i somras lever fortfarande och nu pryder den mitt fönster i köket.



En favorit plats, en del av slottsmuren. Här kan man sitta i skuggan på sommaren och nu på hösten kan man sitta här och njuta i eftermiddagssolen. Vi tänkte dricka vårt eftermiddags kaffe här på muren, men det fick bli ett annat ställe. Slottsfrun var där och arbetade i trädgården så det kändes inte som vi skulle duka upp vår fika just där i dag.




Vår trädgård liknar mest en djungel. Mannen hade börjat att rensa ogräs tidigare i veckan, men i dag har vi hjälpts åt. Fy, vilket jobb. Det är extremt mycket ogräs och blåregnet har nästan tagit över. Vi har fyllt 5 påsar med trädgårdsavfall och det som inte fick plats har vi fått lägga åt sidan för att vänta på att de fyllda påsarna ska tömmas och åter fyllas. Min kropp var helt bananas och efteråt det fick bli en stund  yinyoga på mattan i vardagsrummet för att få ordning på musklerna. Happy baby är alltid en stor hjälp.

Djungel
En ny jättegrill skulle också bäras från bilen ner i trädgården. Vi kom ungefär halvvägs sen sade jag stopp. - jag fixar inte detta! Mannen tyckte jag var klen, men jag tänker inte riskera att inte kunna röra mig i morgon eller resten av min ledighet. Att öppna kartongen och bära delarna var för sig var en bättre idé som passade min kropp utmärkt. Nu står grillen och väntar på att bli monterad för att kunna användas vid tillfälle. Det lär nog dröja ett tag.



Vår nya grill


Hårt arbete för att få ordning på trädgården



Fransk parkering
I dag var det turistbesök i byn och hur dum är man  när man parkerar bussen framför alla bilar och lämnar bussen. Ingen kunde komma ut med sin bil, men det verkade bara vara vi som blev upprörda. Ingen aning vart de tog vägen, men misstänker att de skulle besöka slottet. Det tog flera timmar innan bussen gav sig i väg och det var fritt fram att använda sin bil igen. Gick väl ingen jättenöd på oss, men vi var sugna på croissanter och alla var slut på byns Bistro. Mannen lyckades få ut vår bil och åkte i väg till grannbyn och inhandlade de 2 sista croissanterna i bageriet. När han kom tillbaka var det helt omöjligt att parkera. Bussen var kvar och upptog en stor del av parkeringen. Vår bil fick vi parkera på franskt vis på gräset vid lekplatsen. Man lär, tar efter och vänjer sig.

Ny fikaplats i solen. Funkade lika bra som slottsmuren




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar