torsdag 27 juli 2023

Au revoir Provence

 Au revoir, Å revoar eller Ålle voar. Svår hälsningsfras att uttala istället kan man säga ciao ciao som är lite enklare och betyder detsamma men är inte lika högtidligt. Hej då Provence 👋


Allt avstängt, vatten? el? är fönsterluckorna stängda? är katten ute? är allt packat? var är din väska?

Frågorna är många innan avfärd och mannen har sin egen checklista i telefonen och hade han inte haft det så hade jag haft en egen (arbetsskadad). Vi har gjort våra misstag genom åren och glömt kolla vissa saker men vi har förbättrat checklistan efterhand.

Gårdagens aktiviteter blev lite blandat, packning och plocka in trädgårdsmöbler och en tur till marknaden I St. Maximin.

Det var väldigt behagligt på marknaden, lagom varmt och lite folk. Mysigt att kunna gå runt i lugn och ro utan att tränga sig fram bland varma och svettiga människor.

Sista tvätten och renbäddat i sängen inför höstens ankomst. Stoppade även in duntäckena i påslakanet.
 Kanske lite överkurs om man tänker på nattens dåliga sömn. Det var lite för varmt


Slottet tidig morgon 


Det var en kylig morgon och jag frös under min promenad och när vi åkte i väg till marknaden var det 18 grader och jeansjackan åkte på. Dock åkte den av ganska snabbt när vi kom fram. 


Det blev inte så många inköp, några meloner och nektariner. Några smågrejer till barnbarnen och givetvis hann vi med en fika. Åkte hem med en pizza i bagaget som vi delade till lunch. 

I väntan på pizzan. Det blåser kraftigt och jag fick placera vattenflaskor på papperstallrikar för att de inte skulle fara i väg

Någon timme i solstolen med en bok blev det innan det var dags att även ställa undan den. 
Kvällens middag intog vi på Bistron. Vinden hade mojnat lite och det gick bra att sitta ute på terassen.


Vackraste utsikten 

Jag siktade in mig på entrecote och önskade den medium/ bien cuit och min önskan föll väl inte väl ut i köket. Köttbiten var kremerad och tyvärr ingen kulinarisk upplevelse.
Mannen valde fisk vilket var en vinstlott

Inte nog med att köttbiten var som en skosula,
vinet näst intill odrickbart. Vin på glas är inget jag kan rekommendera att beställa på Bistron. Nu har jag testat både deras rosévin och rödvin. Lika trista båda två. Skulle gjort som mannen och druckit Pellegrino.
Men efterrätten, mums, glass med smak av timjan. Den är alltid en hit.
Mmmm




En mysig sista kvällen även om maten hade mer att önska, men jag kanske får skylla mig själv. Det är straffet när man beställer bien cuit.


Kvällen blev tidig men sömnen ville inte riktigt infinna sig och det var lika bra att stiga upp i ottan och packa bilen, äta frukost och kolla checklistan.
Lämnade byn efter att sagt hejdå till både katt och kattvakt.

Tyst och stilla

Lämnar byn för denna gång

'A bientot

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar