tisdag 11 juli 2023

Det blev fika i grannbyn istället för Medelhavet

Tidig morgon


 Mannen deklarerade tidigt i morse att någon längre utfärd med bilkörning var han mindre intresserad av och istället blev det 7 km:s utfärd till grannbyn Varages. Att ensam ratta bilen till Cassis eller någon annan ort vid Medelhavet känns mindre kul så jag fann mig i ödet och tog en gofika på torget i Varages.

Mysigt på torget i Varages


Mysigt att sitta under parasollen, höra vattnet porla från fontänen och dricka gott kaffe med tilltugg.

Olivolja från Varages

I Varages finns möjlighet att köpa olivolja, vilket vi gjorde och även lite små skålar på keramikfabriken. Jag gillar att plocka saker i deras fyndhörna. Där finns enligt mig de finaste grejerna där glasyren är lite ojämn och oklar. Det blir lite mer liv i skålarna när de inte är perfekt. Annars är deras senaste kollektion väldigt tveksam och var har alla de vackra provencalska mönstren med murgröna och oliver tagit vägen?

Hmm..


Förutom fika i grannbyn har det inte gjorts många knop i dag. Läst i skuggan, ätit lunch och läst igen. Katten är så nöjd och flyttar sig efter oss var vi än går. Njut så länge det varar lilla vän, men dina kattföräldrar får nog steppa upp.

Fick den allra godaste omelett till lunch med skivor av grillad kotlett, grillad korv och kokta potatis. Härligt med rester. Till det åt vi sallad och frukt, aprikoser, melon och vit persika.

Vad skulle jag gjort utan mannens kokkonst? Ätit en korvamacka.

Hur lycklig kan man bli över ett moln? Plötsligt sjönk temperaturen till 30 grader.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar