torsdag 13 juli 2023

Nä, inget har hänt

 

Min fina hibiskus 

Inget har hänt tog bara en paus från bloggandet. Det kan hända igen inget att oroa sig över.

I går tog vi en tur till marknaden, men det var så hett i St. Maximin de la St Baum så det blev ett kort besök.

Så hett och helt vindstilla

På vägen hem upptäckte vi att någon placerat sina avlagda soffor och lite annat i skogen. Konstiga människor. Vad är det för fel på soptippen?

Va, vem ska sitta här?

På vägen hem genom skogen blev vi jagade av en dåre som tyckte vi skulle försvinna och flytta oss så att han kunde komma fram, men då drog mannen bara på, men dåren jagade oss ända in i byn. Han fick sådan sladd på bilen i sista kurvan innan vår by så jag trodde han skulle fara ut i brösket, men lyckades få bilen på vägen igen. Knäppgök!

Idiot

Det är inte mycket man orkar i värmen. Letade fläderblomslikör i vinaffären. De visste vad jag sökte, men kunde inte hjälpa mig. Det får duga med hemgjord saft till min nya favorit Spritz. Det blev lite inköp av frukt och grönsaker till kvällens middag. 

Tidigare på morgonen åkte vi till grannbyn La Verdiere för inköp av paj och pizza. Kan rekommendera byns bageri. Utsökta bakverk.

Nybakad, direkt från ugnen


Pyntat för 14 juli

Kvällen var varm och behaglig och vi hade kul tillsammans med Halmstad paret som snart lämnar oss för att resa hem till Sverige. 

Kul kväll


Vaknade i morse av att jag tyckte det var svalt. - Jo det var nog bara 25 grader i sovrummet mot vanliga 28. Härlig morgon. Vi tog en cykelrunda på några mil med stopp för fika och efter hemkomst åkte vi till sjön för att slappa några timmar.


Svårt att se sig mätt på detta vackra Provence


Härligt vid sjön

När det blåser så här friskt som det gör nu då är internetuppkopplingen bedrövlig. Jag kommer inte att publicera förrän jag lyckats ladda ner bilder.

Torsdagskväll, dagen innan 14 juli och kvällen då alla fransmän slår klackarna i taket och festar hejdlöst

I morgon är det gemensam aperitif för alla boende i byn både permanent och secondair (sommargäster). Klockan 11 blir det samling för pizzabitar, pastis och tal av borgmästaren. Klänning och hatt och låtsas att man förstår vad borgmästaren säger. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar