måndag 25 mars 2024

Allt tar så lång tid

 Vad man än ska göra, handla mat, ta ut pengar, köpa blommor eller bara fika någonstans så har halva dagen gått. Det är som i Amerika. När min syster bodde utanför Detroit och vi var där och hälsade på då tog var enda grej vi gjorde minst halva dagen. Kanske är det det som är grejen, var sak tar sin tid och får så göra.

Åkte för att handla och mötte dessa djur på
vägen genom skogen. Man får vara på sin vakt på dessa vägar.

Vi åkte i väg för att köpa lite blommor, kanske någon snygg kruka till nya uteplatsen och så klart mat.

Hittade inte mycket till blommor. Det mesta var skräp. Jag fick leta för att kunna köpa några Bellis och Penséer. Antagligen är det för sent för vårblommor och för tidigt för sommarblommor. 


Massor av Bellis, men det flesta var över blommade


Var ute i skogen och fyllde en kruka med violer och tillsammans med min pense' blev det ganska fint


Mina Bellis planterade jag i kommunens kruka utanför vårt hus. Om ingen annan pyntar så får man göra det själv. Fint att se på från vårt köksfönster.

Fint
När vi kom hem efter inköpsrundan skickade mannen ut mig i skogen för att plocka timjan till matlagningen. Lyxigt att gå uti skogen och plocka kryddor.

God krydda i god gryta
När väl maten var förbered gick vi båda ut för att fylla min kruka med violer, plocka hästskit till mina rosor och några vedpinnar från skogen. Jo, ni läste rätt. Hästskit! I går passerade några hästar genom byn och de släppte sig utanför slottsmuren. I dag var det lagom torrt att plocka upp och ge till rosorna. Perfekt återvinning.

Perfekt gödning

Nu doftar det fantastiskt i huset. Mannen har lagat coq au vin med riesling som småputtrar på spisen. Brasan är tänd, osten framme, vin på kylning och en katt i fåtöljen. Gemytligt värre. 

Här trivs jag mer än bra 


I kväll blir det bjudning.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar