lördag 23 mars 2024

Från alperna till Provence

 Lämnade Valloire med lite regn i luften och kraftig vind. Städningen av lägenheten blev godkänt och vi kom i väg vid 10-tiden.

Efter inköp av nybakade croissanter lämnade vi snö och skidåkning för Provence.

En del köer på vägen mot Grenoble, men annars flöt de på bra.

Fikapaus i bergen mellan Grenoble och Sisteron. Brukar bli samma ställe varje gång, Trives. Här åt vi resterna av gårdagens pizza och croissant med kaffe.


Imponerande pizzaugn
Pizzan vi åt i går kväll var av bästa kvalitet. Kunde knappt gjort det bättre själv. Det var imponerande att se hur de hanterade pizzorna i den stora vedeldade ugnen. 
Vägen över bergen bjöd på överraskning i och med vägarbete och vi fick ta en sväng ut på landsbygden. Rakt ut i äppelodlingen och vidare på en väldigt liten byväg.

Äppelodling



Så härligt och vårlikt

Den bästa bilden fick jag när mannen tvärnitar för en cyklist. Jag tänkte fotografera ett hus som jag tyckte var riktigt franskt och trycker av när mannen bromsar och utan att se ett dugg lyckas jag ta dagens bästa bild. Bilden blev riktigt fransk tycker jag.

Typiskt fransk hus och en bakdel
 på en cyklist. Fattas bara en fransman i basker och en gammal citroen som tuffar förbi.


Väl framme i byn var det 20 grader varmt utomhus och 13 i huset, men med hjälp av solen och en brasa är temperaturen nu helt ok. Mat är på gång och den franska katten Mystique är matad och sitter nöjt i mannens knä och tittar på när han löser korsord.
Mätt och nöjd
Själv tog jag en kort promenad i solen runt byn och bara njöt av sol, tystnad och stillhet. Byn är så vacker.



Man blir så glad när man ser hur allt är grönt och utslaget. Även rosorna på slottsmuren står i blom. Är inte det väldigt tidigt.


Dags för mig att göra min del av middagen, sallad och lite ost. Kanske det blir en chokladmousse också. Det blir nog tidigt i säng i kväll, men det har det blivit varje kväll. I dag har vi dock inte ägnat dagen åt fysisk aktivitet mer än att susa fram på Autorouten genom Provence.
I morgon kommer dagen att ägnas åt tvätt, trädgårdsarbete och lite städning inomhus. När jag nämnde dammsugning tittade mannen bara på mig och sade - va, jag dammsög ju när jag åkte härifrån i januari. Hmm...vi tänker fortfarande olika efter 38 år.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar