söndag 17 mars 2024

Valloire

 

Utsikt från balkongen

Fransk studio i mini storlek, men det är inget nytt. Utsikten från balkongen är storslagen och byn vacker i kvällsljus.

Med några medtagna saker att piffa med så blir lägenheten helt ok.
Man kan inte ha så stora krav på inredningen, men egen duk, dynor till stolarna och värmeljus så höjs mysfaktorn med 200%. Belysningen i alla rum är som vanligt i blåton, men funkar.

Efter ankomst ska inventarielista som alltid fyllas i. Alltid lika kul med franska ord för rivjärn, grytunderlägg och ostronkniv. Med lite fantasi brukar det funka. Deras köksredskap är alltid imponerande. I vilken svensk fjällstuga hittar du salladsslunga, ostronkniv och tryckkokare?

5 köttknivar, 3 grytor, brödrost

Vi gav oss ut i pisten vid halv tio, rejält ringrostiga i backen efter år av uppehåll på grund av pandemi och annat. Vi tog det lugnt hela dagen, men lyckades ändå ta oss runt i hela systemet. Min kropp var ganska mör efter dagens åk, men med lite yinyoga och ett skumbad återhämtade jag mig.

Yinyoga och "happy baby"

Vi skymtar "3 systrar" och skidområdet Sybellerna från toppen i Valmeniere 


Vädret blev väldigt mycket bättre än väntat och solen tittade fram då och då. Enligt meteon skulle det bli regn. Det är varmt och ganska blött i pisterna och man blir lite orolig över hur snön och skidåkningen i alperna ska klara sig framöver. Det är bara mitten av mars, men känns mer som början på april.

Min packning har som vanligt mer att önska. Packar oftast fel saker. Packade ner 1 par vanliga strumpor som jag inte hittar utan jag får gå runt i skidstrumpor i mina gympaskor. Blir så trött på mig själv, men jag har i alla fall solglasögon med mig. De brukar jag annars glömma,vilket jag även gjorde denna gång, men mannen vände bilen och lät mig gå hem och hämta dem. Bra jobbat, nu ska vi bara hoppas på att de behövs.

After Ski med croissant


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar