fredag 22 mars 2024

Vi kan inte klaga

 Valloire har levererat över förväntan. Enligt väderprognosen skulle vi utsättas för 4 dagar med regn. Det blev 1 dag och 5 dagar sol. Superduper väder. Hellre lite trögsnö efter lunch och sol och varmt än snö, minusgrader och blåst.


Sista biten innan vi är hemma

Det gäller att placera skidorna på rätt ställe, men det är lite av charmen när man åker skidor sent i mars. Att höra bäckar brusa av smältvatten och kryssa mellan brun snö.


Morgonen bjuder på perfekta förhållanden

Vacker bild från morgonen. Moln över grannorten Valmeniere

Nu har vi börjat packa ihop våra saker, städat lite och även hunnit med en kort after ski i byn.

I dag, fredag är det marknad och där kan man hitta det godaste ostar som alperna bjuder på. Självklart inhandlades det en god getost.


Mysig liten marknad där utbudet är väldigt lokalt med ostar, vin och skinka


Nu går solen ner bakom berget och vi tackar för denna gång. Min svanskota är tacksam över att detta stohej är över. Vissa dagar har det funkat jättebra, men i dag är den lite ostyrig. Gillar inte dammsugning och städning och vilken kroppsdel gillar städning. Vi satsar på pizza i kväll. Jag bjuder, i går bjöd mannen mig på finaste middagen man kan tänka sig. 

 Middag på Grand hotell. Jag hade matkoma hela kvällen.

Paté 

Sparrissoppa 
Ett litet frestande smakprov av allt det vi fick äta. Det var lamm, skrei, ostbricka, chokladmousse och flera små mellanrätter.


Solen sänker sig bakom berget och sommarvärmen med den

Tack Valloire för denna gång. Nu längtar jag efter mitt franska hus. Hoppas vi får några fina dagar även i St.Martin des Pallieres. Hängrännan på vår nya uteplats är monterad och färdig. Jag gillar vår franska hantverkare. Han håller vad han lovar. Vi får väl se om vår franska katt dyker upp och tigger godsaker. 
Dags att hämta pizza.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar