söndag 24 mars 2024

Söndag i Provence

 Dagen har varit lugn, inga större äventyr. Kyligt i vinden även om solen lyst från en blå himmel hela dagen. Mössa och dunjacka i trädgården. Glad att jag hittade ett par jeans från Hyper U och ett par formlösa strumpor från Lidl i garderoben.  Mina reskläder hamnade i tvätten, ja det par jeansen jag hade på mig och det paret strumpor jag hittade längst ner i min väska. Jag tror att jag klarar mig hela veckan med min begränsade garderob. Något galej a la nyår är inte planerat, men ett besök på byns Bistro. Där funkar allt från tights till vandringsbyxor.

Upptäckte att vägen ut från byn fått ny asfalt


Vaknade tidigt för att ge mig ut på morgonrunda, vilket jag gjorde men fick korta ner rundan. Min svanskota är inte alls intresserad av promenad i nerför eller uppför backe. Hela byn består ju av backe upp eller backe ner. Tog en något plattare runda på eftermiddagen med maken och besökte slottsparken och betraktade utsikten över fälten med alperna i bakgrunden.


Vacker park
Slottsparken är vacker, men den hade behövt lite mer kärlek. Såg i dag på FB att de fått EU pengar till underhåll. Det känns bra att som EU medborgare vara med att stötta underhållet av denna fina park.


Mer än nöjd med min insats


Största delen av dagen har jag ägnat åt trädgårdsarbete. Rensat ogräs, klippt buskar och sopat. Nu är trädgården jättefin. Återstår att tukta olivträd och  blåregn. Trädgårdsarbete är ett aldrig avslutat kapitel och så fort man sätter sin fot här är det ner med huvudet i ogräset.
Jag skulle dock inte vilja vara utan den och med en pigg bakdel är det oftast aldrig något problem utan något jag gärna ägnar mig åt. 
 Under vår promenad hittade vi många fina vedträd. De har rensat längs med vägen förbi byn och nu kan man se ner i ravinen, vilket jag aldrig tidigare gjort under mina 25 år här i byn. Vackert men väldigt brant. Mannen fick lydigt plocka med sig några fina pinnar som nu väntar på att delas.

Några pinnar varje dag så har vi snart en fin hög till hösten.

Såg även andra personer från byn lägga pinnar på hög för att hämtas senare. Undrar dock vad syftet är då de saknar brasa. Kanske kan någon tjäna en hacka. Ved är dyrt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar