söndag 13 november 2022

25 000 steg senare

I dag firar vi alla pappor och skålar för dem. Känns konstigt att inte kunna ringa sin egen pappa och säga grattis på Fars dag, men han vet nog att jag tänker på honom i dag. 

Skål alla pappor, plastpappor och bonuspappor eller vad det nu kallas.

I dag har vi ägnat dagen åt att promenera till Varages och tillbaka. En vandring på 25 000 steg och som tog lite mer än 4 timmar att avverka inklusive 2 stopp för fika. Vägen dit kantades av jägare som satt på pass och man är alltid orolig för att en skottsalva ska träffa en där bak. Jag hade utrustat mig med reflexväst uti fall att de skulle få för sig att vi var något ludet vilt. En del av vägen fick vi sällskap av en liten söt jakthund som nog blev besviken när hon upptäckte att vi var 2 vanliga promenerande människor och inte ett vildsvin. Hon traskade besviket vidare och vi traskade lättade vidare.

Den här fina gamla eken har vi passerat många gånger och en del bilder finns med detta träd. Tyvärr har det nog gjort sitt, men utseendet är fortfarande fint.

Va, jag som trodde jag hittat 2 vildsvin.


Vi har gått den här vägen många gånger tidigare, men aldrig vägen tillbaka som vi hittade i dag. Vi fikade vid kapellet, Saint Pothin i Varages. Vi hittade därefter en för oss okänd väg tillbaka från kapellet och hamnade på ett helt annat ställe än vanligt.

Fin utsikt när man avnjuter sin efterlängtade macka

Vi kom ner på den gamla banvallen nedanför Varages och kunde sedan följa den vägen nästan hela vägen tillbaka till St. Martin. Några få avvikelser fick vi göra men vi promenerade max några 100 meter på vägen annars traskade vi på och var skyddade från biltrafik.

Gammal väg, men ny för oss

Järnvägstunneln i Varages

Gamla stationen i Varages, nu bostad

Olivskörden är i fullgång


Kan det vara ett konstverk eller något som ska hindra bilar från att köra fort, men vi mötte inte en ända bil


Helt perfekt för promenad


Grattis på Farsdag, dottern ringer och grattar
En del spektakulära boenden och annat finner man längs med denna väg. Någon har en stor förkärlek till gamla och skrotiga bilar. Man undrar vad alla bilar ska användas till. 

Saknar Borgmästaren i Barjols sin bil?


Här fick vi lite problem efter som delar av banvallen är avstängda för arbete. Vi lyckades ta oss ut på bilvägen för en kort promenad innan vi åter kunde gå på banvallen igen.


Sista biten innan vi når St. Martin


Fint gammalt arbete längs med banvallen. Liknar även Region Skånes Hexagoner.




Vackert lavendelfält längs med vägen

Efter 25 000 steg fick jag för mig att gå ut och leta Smultronbär för att koka lite sylt. Kanske inte min bästa idé, men sylt blev det. Jag slängde det mesta eftersom jag inte tycker det smakar jättegott. Ska prova lite till kvällens ost. Kanske ångrar jag att jag kastade det mesta.


Nu ska jag inomhus och njuta av min sista kväll. I morgon bär det av hemåt, men jag tror jag ska hinna med en sista morgon promenad innan det är dags att åka till Nice och flygplatsen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar