tisdag 3 juli 2012

Cykeltur

Då blev det äntligen dags för cykeltur och mannen verkar nöjd. Snygg och matchad klädsel har mannen, men utstyrseln passar bättre ihop med min nya fina racer än hans egen guldfärgade cykel.

Snygging!


Jag har inte cyklat mycket på min nya cykel och var fullkomligt skräckslagen när jag skulle nerför backen. Det finns inte en plan yta från vårt hus ner till skolan och jag känner mig inte helt bekväm med min nya utrustning. Växlarna är helt ologiskt placerade och bromshandtagen når jag knappt om. Mannen försökte instruera mig, men då blev jag som en gnällig femåring. Vem hittade på att man ska växla upp på ett sett på det högra handtaget och på ett annat sett på det vänstra. Herregud är det sudoko man ska lösa. Detta är rena rama hjärngympan. Jag övade på att växla hela vägen till Varages och vågade inte ha fötterna i clipsen. Jag kunde ju knappt bromsa. När jag skulle uppför backen från Varages till La Verdiére gjorde jag fel och hjärnan verkade helt seg. När jag skulle växla ner så växlade jag upp istället och det blev hur jobbigt som helst.
Jag måste lära mig att bli ett med min cykel och lita på den säger mannen, jo tjena hur lång semester har vi kvar?
Efter fika i Ginaservis tycker jag att det gick bättre. Jag har lite koll på växlingen och bromshandtagen, men så trött jag var när jag kom hem. Denna landsvägsracer går inte att växla ner lika mycket som dotterns mountainbike.
Mannen säger att min cykelutveckling gått framåt. Från kärringcykel, mountainbike och nu landsvägsracer!
Annars är jag rätt nöjd med min touringbike hemma i Skåne.

När vi kom tillbaka efter cyklingen upptäckte jag att Madame ringt två gånger, vad händer?  Det fick jag snart veta när jag gick dit för att ta reda på vad som står på .-  De kommer och stänger av er el om ni inte betalar! Va! vi har aautomatisk dragning från banken. EDF påstår att vi fått en räkning i april som inte är betald. Jag kan garantera att hade jag fått en räkning på den summan hade jag vetat det. Ingen räkning har anlänt till oss i Sverige och nu får vi väl se hur detta ska lösas annars blir det stearinljus på torsdag.

Innan cyklingen hann jag med en hel del. Gick upp tidigt, åt frukost, sydde nya förhängen till sovrummet och när jag ändå höll på blev det en nysydd duk också.

När jag sytt färdigt förhängena tyckte jag de så lite tråkiga ut. Det är grått linnetyg så jag tvättade dem för att få lite snyggare skrynklig struktur. Vi får väl se hur det blir när de torkat.
Dags för lite lunch och kanske lugn och ro, men EDF stökar till det i mitt huvud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar