söndag 1 juli 2012

Dagen efter byfest = pysseldag

När jag vaknade och skulle nerför trappan kändes min kropp som efter ett pass pilates på Sans&Balans, herregud. Vad lite kroppsarbete och dans kan ställa till det, men det är klart att åtta timmars målning och efter det dans på något trögt betong underlag sätter sina spår. Försök själv att dansa "kasedans" med Birkenstock på knottrig betong. Man får vara glad att alla kroppsdelar sitter kvar och inte är vridna ur led.
 Vi funderade på att ta en cykeltur i dag, men det är redan nerlagt. I går var mannen näst intill sur för att vi inte hunnit cykla, men i dag verkar han helt nöjd med lite småpyssel i hemmets lugna vrå. Jag har inte hört ett ljud om någon cykeltur, undrar vad det beror på? Fri mängd vin på festen?
Jag är nöjd med en pysseldag. Nu kanske mina krokar kan komma upp i caven så att våra kommande gäster har någonstans att hänga sina kläder. Jag ska sy en ny duk, tvätta lite, putsa fönster och måla det sista på väggen i det blå rummet. Här är det t.o.m roligt att tvätta och putsa fönster, konstigt.

Gårdagens byfest blev som vanligt en upplevels att minnas. Maten var suverän när vi äntligen fick den. Hemlagad canneloni, melon/skinka med portvin, sallad och ost. Till efterrätt fick vi  flottant (tror jag att det heter) smakade som en blandning mellan gräddbulle och marshmellows, men var inte alls sött. Allt detta sköljdes ner med valfri mängd vin. Bandet som spelade var däremot sådär. Fanns mer att önska!

 Jag vet inte vad det var för någon konstig sorts blandning, dragspel, pasodoble, schottis och lite disco, inte konstigt kroppen är ur led.

Lagens långa arm höll naturligvis ett vakande öga över festen. Det gäller att uppföra sig annars kommer police rurale och tar en i örat. När festen är slut så är den och då är det bara att lomma hem och lägga sig. Inga spontana efterfester här inte!


En trevlig kväll med dans under stjärnorna. Detta är en byfest med betoning på ordet FEST. Någon gång i livet borde ni alla få uppleva detta. I dag är det barnens festdag i byn. Alla barnen är på Bistron och har lekar. Det är världens liv utanför fönstret. I eftermiddag är det bouletävlingar för de som vill. All denna aktivitet i en liten by med 150 fasta invånare, jag är djupt imponerad. Tack till commité de fête.


Jag redigerar och lägger till lite bilder i gårdagens blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar