lördag 1 april 2017

Vädret är till råttorna

Prognosen stämde och prick 10 började snöandet. Det har växlat mellan regn och snö hela dagen. Det blev dottern som tog intiativ till fika och vi intog elvakaffet inomhus på retaurang i backen. Snön är jobbig. Tung och omedgörlig.

Hårda vindar på toppen

Trist i liften
Vi åkte några åk innan vi fick nog och bestämde oss för att inta lunchen hemma i lägenheten. Bra beslut då även mina tår börjat få nog och blodflödet strejkade och kylan steg i pjäxorna. Väl hemma igen blev det lunch och uppvärmninga av olika kroppsdelar och pjäxor. Mina pjäxor avger en tråkig odör. Mannen och dottern har förvisat dem ut till hallen. Där står dem med pjäxvärmare i och sprider trist doft.

God lunchmacka bestående av rester från kylskåpet. Köttfärssås, hamburgare, klyftpotatis och allt detta med tillbehör av sallad, lök och oliver
 Det går ingen nöd på oss även om kylskåpet inte är normalt välfyllt. Mannen hittar alltid på något gott att äta. Affärerna här omkring har inte det största utbud eller rättare sagt inte något utbud alls. Bäst är att handla på sig så mycket man kan innan man tar vägen uppför berget. Det som finns är också till hutlösa priser. Vinet är snuskigt dyrt. I morgon passar vi på att handla när dottern ska lämnas på tågstationen i Gap.
I dag är det även 1:a april och vi blev ordentligt lurade av dottern som skickade en bild på vädret i Enskede.

Maratonvägen, 1:a april 2017! April, april..
Vi gick på det skämtet med hull och hår, men helt plötsligt i pisten efter lunch kom jag på att vi var lurade. Det verkade konstigt, en bild på 20 cm nysnö och en bild på barnbarnet utan vantar.

Annars trodde jag att samtalet jag fick från akuten på sjukhuset 08.15 också var något slags skämt. - Godmorgon, är du enhetschef på laboratoriet? Det kunde jag inte förneka. - Tyvärr så är laboratoriet obemannat. Det är inte precis vad man vill höra när man befinner sig 200 mil söderöver och inte ens har en telefonlista med sig.
Jag fixade det. Tur är att några personer finns i min privata mobil och tillsammans med en av mina anställda fixade vi det tillsammans. Det var bara för min vikarie att åka dit tills ordinarie personal kommit på plats. Allt var löst 09. Tack till alla.

Det blev några få åk efter lunch. Vädret lämpade sig bäst för after ski.

Mysig after ski på samma ställe som vi åt fondue på i går.

Det mesta är stängt och det lyser rött på många ställen på tavlan. Nu går vi hem.

1 kommentar:

  1. Vad i jösse namn är det med vädret ? Klart, att storfirmor vill tjäna pengar på plast och annat. Och Donald startar nya kol-värmeverk. Utan en tanke på vad som sker med naturen. Native American (Indianer) lärde sig från barnsben, att vörda Moder Jord och be till Fader Gud.

    SvaraRadera