torsdag 5 januari 2023

Fantastisk januaridag

 En härlig dag med sol och temperatur över 15 grader. En dag som passar utmärkt för vandring vid Medelhavet. Vi gav oss i väg mot Cassis där vi vet sedan tidigare att det finns fina vandringsleder.

Med ryggsäcken laddad med picnic gav vi oss i väg

I starten är det brant uppför

Glad jag inte visste i förväg att första delen av vandringen går längs med klippkanten och det är fritt fall rakt ner och garanterad död. Jag var paralyserad av skräck på vissa partier. Vågade knappt sätta den ena foten framför den andra eftersom jag var säker på att jag skulle kasa i väg utför kanten. Det tog lång tid för mig att ta mig framåt och jag var glad när den delen var över. Det var dock en fantastisk utsökt över Cassis.

Däruppe på klippkanten gick vandringsleden. Tacksam att jag inte visste hur det såg ut förrän efteråt.


Cassis ligger vackert nedanför


 

Fika med utsikt

Det är en vacker väg ner mot Cassis och många fina hus och trädgårdar att försöka kolla på. De flesta har världens största portar som man inte ser igenom, men jag lyckades kolla igenom staketet på några ställen.

Lång brant väg ner mot Cassis



Blommande Mimosa

Bouganvilla 

Kikade in i en fantastisk trädgård 

Vi åt vår medhavda lunch vid stranden, baguette fylld med gårdagens överblivna middag, risotto. Hur gott som helst.

Kyckling risotto i baugette

Folk badar denna januaridag

Nu börjar vandringen tillbaka till bilen. Den sämsta och läskigaste delen. Man är tvungen att gå på vägen och det finns max 20 cm att gå på. Nästa gång går jag samma väg tillbaka minus klippkanten.

Utsikten är dock fortfarande fin och man ser klippan som vi vandrat på

Det blev en lång dag med ett stopp på Decathlon för lite inköp på vägen förbi Aubange. Nu förbereder mannen maten medan jag försöker få fyr i min brasa. Måste ju värma upp rummet innan vi ska se tredje avsnittet från Leif GW Perssons En pilgrims död, jättebra handlar om mordet på Olof Palme. Nu får jag nog engagera mig lite i middagen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar