onsdag 6 juli 2011

Vilken soluppgång







Jag låg i sängen och räknade klockslag när klockan i byn slog, men jag räknade fel och kom ut på min morgonrunda kl.06 istället för 07, men vilken soluppgång jag fick se. Morgnarna är underbara. Tyst, svalt med en behaglig temperatur. Gårdagens målning och invigning av spisen/insatsen gick bra. Vi skålade i champagne och tände värmeljus. Det var en ovanligt ljummen kväll i går och något annat än värmeljus hade inte varit att tänka på. Ved hade blivit på tok för varmt. Efter champagne fortsatte vi med grillning i trädgården tillsammans med invigningsgästerna. Det blev marinerade räkor till förrätt följt av grillad lax med smak av rosmarin och lavendel. Mannen hade varit ute och klippt grenar från buskarna i byn som han sedan lagt i blöt för att läggas i grillen och ge smak till laxen. Det blev mycket gott. Efterrätten som var chokladfoundant låg lite för länge på grillen och blev istället för rinnande mer lik en vanlig "kladdekaka". Det gick att äta, men var inte som jag tänkt mig.




I dag blir en lugn dag, städa, plocka undan och packa. Mannen sover fortfarande och jag börjar bli sugen på frukost. I kväll är vi bjudna på middag på byns lekplats/park. Familjen B har ingen egen trädgård och då går det bra att använda sig av kommunens bord och bänkar i parken för middag ute. Det blir en stillsam kväll. Vi ska lämna byn vid 6-tiden i morgon bitti om nu packningen går som det är planerat. Dags för frukost.

2 kommentarer:

  1. Hej, vilken härlig blogg! Fråga: om man skulle leta efter ett hus i regionen och man håller sig 1-2h från kusten, vad kan c:a pris hamla runt då tro? Någon onlinemäklare ni kan rekommendera? :)

    SvaraRadera
  2. Hej Patrick
    Det finns hus i alla prisklasser. Tyvärr har jag ingen mäklare att rekommendera. Kolla på blocket. De svenskar som säljer sina hus brukar lägga ut sina där. Från vår by tar det ca 50 min att ta sig till Cassis vid Medelhavet ovh ungefär lika lång tid om man vill ta sig till floden Verdon för att bada. Till flygplatsen i Nice är det ca 16 mil, vilket tar ca 2 timmar att köra. Något kortare till Marseille. Runt vår by finns det flera andra byar där det finns hus till salu. Priserna är varierande från 1 milj och uppåt. Det finns även lägenheter att köpa i vår by. Lycka till. Hälsningar Karin

    SvaraRadera