söndag 23 oktober 2016

Korvjakt mellan byarna

Som vanligt mycket fokus på mat och så även denna dag. Vi for till Rians för att handla mat till kvällens kulinariska stund. Det är inte helt enkelt att handla på söndagar i Provence eftersom fransmännen föredrar ledighet istället för att öka på sin försäljning. Väl i affären kom jag plötsligt på vad jag önskar till middag. Korv och potatismos,  en av mina favorittätter och speciellt här när korvutbudet brukar vara enormt. Tyvärr inte i dag. Mataffären var tömd på goda korvar. Inget problem tyckte vi. Vi kör till slaktaren i Varages han har alltid en massa goda korvar. STÄNGT!
Ibland blir man trött på fransmännen och deras öppettider. Vi for vidare till Barjols och sladdade in på parkeringen precis innan stängning. Äntligen så hittade vi korv.
Rians, Varages och Barjols för inköp av korv.

Korv, vilken lycka
I dag är vädret mulet och regnigt, men utrustad med regnjacka och reklamkeps från Stenströms fungerade morgonens promenad perfekt.

regnig morgon
 Färgen på min jacka som egentligen är min cykeljacka är samma som jägarnas och Madame trodde jag var en förrymd jägare när jag hälsade på innan frukost.
Det är ömsom regn och ömsom uppsprucket molntäcke.

Vackra höstfärger på vinstockarna
 Jag släpade ut mannen på promenad innan fika och det blev en spännande tur. Han ska alltid försöka hitta någon genväg och så även i dag. Blev en lerig tur bland vildsvins spår. Tur jägarna var på annat håll.
Genväg??
Vi tittade på gamla bilder och undrade hur och om vi tänkte när vi köpte detta hus 1995.

Baksidan av vårt hus 1995
Framsidan 95/2013
I bland är det tur man inte ser alla bekymmer och allt besvär för då hade det inte blivit något hus överhuvudtaget.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar