måndag 20 mars 2017

Stilla, vårvarmt och vilsamt

Mannen hämtade mig som avtalat på Nice flygplats och franska rivieran bjöd på behagliga 22 grader. Väl i byn placerade jag mig i solstolen med Mystique på magen och njöt av solskenet. Katten är ett riktigt stolleprov. Vill vara med hela tiden och helst ligga i knäet så fort man sätter sig bekvämt tillrätta för att läsa eller dricka kaffe.

Svår att motstå
Efter vilopaus tog jag en promenad i byn och funderade över kontrasterna från lördagens utfärd i Stockholm mot detta stilla liv i en by i Provence.
Jämför T-centralen eller en lördag eftermiddag på Åhléns city mot en söndag eftermiddag vid slottet i St. Martin. Jag tror jag föredrar detta stilla byliv.

Slottet skymtar i eftermiddagssolen genom träden
Jag som trodde jag skulle lyckas sova länge i dag, men när klockan var 07 var jag uppe och bytte om för tidig promenad. Det är en ynnest att kunna ha möjligheten till att promenera medan nästan alla sover. Inte för det är så mycket till liv annars heller, men i alla fall.

Stretch på muren till slottsträdgården
Dagens utfärd blev att åka och handla. Vi tog oss till Vinon sur Verdon och shoppade på Carrefour och besökte även apoteket. Sedan jag hade influensa har min insida på näsan varit allt annat än ok. Den är fortfarande sårig och nu ser det ut som jag fått en inflammation i näsan. Den är röd på halva tippen. In på apoteket och visade näsan och blev med någon sorts creme som liknar vaselin. Jag läste på förpackningen och blev inte ett dugg klok. Peau! Om jag föstår det hela rätt är det för röda näsor, men jag har ju en inflammation! Jag får väl konsultera Madame eller näsdoktorn i byn.

Gick ej att motstå
Svågern har beställt vin. Kan detta vara något?
Jag skickar med lite härliga vårbilder att njuta av. I morgon är det vårdagjämning och som vanligt påminner den dagen om att det snart är Bengts namnsdag och vår årliga bröloppsdag, 31 år. Inget slår firandet i fjol som barnen bjöd oss på i Valloire. Den godaste och mest skrattfyllda middag på länge. Det är ett härligt minne att njuta av.



Kan det bli mer franskt än så här?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar