onsdag 1 maj 2019

Högtidsdag

Födelsedagen blev en trevlig tillställning med skönsång, ballonger och god mat. Efter sång och frukost for vi i väg till vingården Terreno som ligger ganska långt från vårt boende, men det var det värt. På vägen dit fick vi en biltur genom  det vackraste av Toscana. Det är overkligt vackert.

Vacker vy på väg mot Greve di Chianti och vingården Terreno
Väl framme vid vingården blev vi väl omhändertagna av vår guide som visade oss hela processen från druva till vin, "från jord till bord". En engagerad och kunnig guide som entusiastiskt visade oss allt genom vinprocessen och berättade på svenska. En tur som uppskattades av oss alla och även minstingen som dock trodde han var på traktorvisning.

Terreno.se

Vin från Terreno
Efter visningen fick vi prova 2 sorter av deras egentillverkade biologiska vin och därefter åt vi en god lunch. Vi lärde oss att ost och chianti classico är en bra kombo och att kall sallad och chianti är oförenligt. Värm din sallad så kan du dricka ditt chianti till. Vi fick även lära oss att vin som inte är tillräckligt lagrat kan stå utan kork en natt och det motsvarar ett års lagring. Bra tips!

Hugg in alla gäster!
Lunchen var tillagad av en del av de råvaror som växer på gården i deras grönsaksland och det var första gången jag smakat zucciniblomma. Det smakade syrligt och gott. Det blev en lyckad utfärd med visning, lunch och efter det besök i den lilla staden Greve di Chianti. I Greve inhandlades maten som skulle dukas upp på den kallskurna buffén senare på kvällen. Alla var proppmätta efter lunchen på Terreno och kallskuret till middag passade perfekt.

Inköp till kvällens buffé
 Vädret blev över förväntan och vi kunde tillbringa kvällen på uteplatsen, vilket var första gången denna semestern.

Kvällens Aperol
Innan Aperol och buffé blev det presentjakt för födelsedagsgrisen som barnen hade fixat, jättekul och jag lyckades lösa alla gåtor och hittade min present som innehöll ännu en resa med döttrarna och systern min. Det ser jag framemot.
Det blev även framträdande av sytersönerna med gitarr och egenhändigt skriven låt till mostern. Härliga grabbar!

Skönsång av grabbarna Johnsson

Äntligen en kväll utomhus 

Det blev den bästa födelsedag man kan önska sig och jag tackar alla som deltog. Stort TACK för att ni kom och delade min 60 årsdag med mig. Kram

2 kommentarer: