måndag 29 april 2019

Äntligen Pisa

Första dagen alla var samlade bar det i väg till Pisa och en av Europas största turistattraktion, det lutande tornet. Det var bättre i verkligheten än på bild. Kul att ha fått uppleva live. Check på den!

Klassisk turistbild
Mannen hade ont i huvudet och stannade kvar i huset, vilket innebar att jag fick premiärköra i centrala Pisa. Man älskar ju sin TomTom, gps:en. Gick hur bra som helst och äldsta systersonen gav mig cred för att vi kom både dit och hem.
Kvällens middag intogs i vårt kök i huset vi hyr. Huset är avsett för max 8 personer, men vi fick in tolv även om en fick ta plats i förälderns knä. Logistiken blir ändå väldigt svår när det ska grillas. Mannen grillar utomhus och skickar in fat efter fat med mat medan han själv oftast blir sist till bords.
Det kändes som en stor italiensk familj i "Mamas" kök. Det blev säkert lika mycket skratt och buller som en hel italiensk släkt på söndagsmiddag även om denna familj är svensk.

I väntan på mat. Den minsta gästen på plats.
 Det är fantastiskt roligt att få ha barn, barnbarn, svärson, ja, hela familjen på plats och bara få vara tillsammans. Den bästa present man kan önska sig.
I dag delade vi på gänget och hälften åkte till Florens och hälften till Lucca. Det blev mest att vi strosade runt och sedan åt lunch. Jag fick en god lasagne som nästan krävde en middagslur efteråt.

Barnbarnet på besök i Lucca
Vädret är väl det ända som jag klagar på, vilket är meningslöst. Det är kallt och i dag kunde inte ens jag ha shorts på mig. Jag lade min cashmereponcho i bilen eftersom det var soligt på parkeringsplatsen. Dumt gjort! När vi skulle äta lunch var det rejält kyligt och alla fick en filt av kyparen att svepa om ryggen. Omtänksamt! Det har regnat från och till och i morse vaknade vi av åska. Ganska mysigt, men husen blir kalla och vi har fått "köpa" värme för att inte frysa om nätterna.

I kväll väntar ännu en typ italiensk middag. Allt är förberett. Nu ska bara alla stolar och vinglas förflyttas från hus till hus. I morgon blir det vingårds besök med lunch.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar