fredag 26 april 2019

Bye bye St.Martin

Nu lämnar vi byn, katten och alla andra för denna gång. Jag var uppe tidigt för att hinna med en sista morgon promenad innan vi tog sikte på Italien. Bilen blev som vanligt fullpackad och mannen gnydde också som vanligt, men i väg kom vi med allt. Sittvagn, bilbarnstol, rose´vin plus hundra andra bra att ha saker.

Slottet i morgon dimma
Vi var tvugna att stanna redan vid apoteket i Rians. Yngsta dottern har meddelat att hon mår dåligt, ont i halsen och feber. - Okej, föräldrarna fixar vad som finns i förkylningsdroger. Nu har vi en på kryckor, en med förkylning och en som har ont i örat. Hoppas det stannar där. - Inte att förglömma SAS strejk, BLÖ!

Laddat med franska förkylningsdroger
Det var en lagom färd på 5 timmar för att ta sig till vårt första stopp på vägen till Toscana. Orten heter Massa och ligger i området som utvinner Carrara marmor. Allt är i marmor. T.o.m deras brandstation var byggd i marmor. Häftigt. Vi kände inte till orten i förväg utan tog bara riktning på något som låg nära Pisa och vid havet. Massa känns som en italiensk rekreations ort för italienska turister. Allt kretsr kring stranden och alla restauranger och barer som finns där. Här är säkert olidligt att befinna sig under högsäsong. Italiens morsvarighet till orterna längs med franska rivieran. -Hujeda mig så hemskt!

Även stenarna på stranden är marmorliknande
Nu är det perfekt. Lugnt och skönt och mest familjer och förälskade par som strosar och leker på stranden. Vi placerade oss med varsin Aperol på en av alla  strandbar och njöt av kvälls solen. Blir det bara så här resten av veckan är jag helnöjd.

Medelhavet, Aperol och sol
 Det här var en bra början på semestern och det skulle bli bättre. Vi strosade längs med stranden för att hitta någon trevlig restaurang. Ett problem man har som svensk är att man gärna vill äta när man är hungrig och det börjar ju redan strax efter klockan 6. Italienarna är inte hungriga förrän efter halv åtta. Vi hann strosa fram och tillbaka länge innan vi bestämde oss för att lämna strandpromenaden och istället satsa på en restaurang som jag sett nära vårt hotell. Det var en riktigt mysig familjerestaurang, men vi fick sitta och vänta tills de öppnade. Vi var allra först vid bordet och fick beställa först.

Italienskt förtugg, pizzaslice
Typisk italiensk familje restaurang
Vi åt god pasta med räkor och sardeller och sen promenerade vi hem till vårt speciella hotell. Inredningen är i tegel och betong. Väldigt konstigt och väggarna pryds av keramik från 70-talet. De har en fantastisk trädgård och jag ser framemot att kunna inta min frukost utomhus i morgon. Vi får väl se.

En del av trädgården
Jag kunde inte låta bli att plocka frukten från trädet. Jag tror det är mandarin. Den var sur men god. Första gången i mitt liv jag plockat en mandarin och ätit den.

Hotellrummet

Hoppas jag hinner med en promenad till stranden innan avfärd i morgon. Vi har ganska gott om tid innan vi ska hämta alla kidsen på flygplatsen och hoppas att vi ska få lov att lämna av en del av vår packning på gården där vi ska bo innan det är dags att fylla den med barnens packning. En vecka att se framemot!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar