lördag 20 april 2019

Frugan har anlänt



- Ja, då har frugan anlänt och rör om i mannen och kattens vardagliga sydfranska lunk.  Jag lämnade en fantastisk morgon i Skåne, men fick en minst lika fantastisk och betydligt varmare morgon i Provence. Det var iskallt på morgonen när jag vid halv sex tiden vandrade till busshållplatsen utmed ett stilla och fridfullt Öresund. Buss till Knutpunkten, väntan på Öresundståget och sedan en rörig tågresa med oklara besked till Kastrup. Man är glad att man är ute i god tid.


Fullmåne över sundet
Min första morgon i Provence bjöd på betydligare varmare morgon temperatur. Jag var ensam på promenad, amerikanskan sov och var jetlaggad och ingen annan dök heller upp. Det var en stilla och lugn morgonrunda förutom fåglarna som höll konsert.


Stillhet i olivlunden

Våren eller försommaren är betydligt längre kommen och syrenerna är så där krispigt fina innan de exploderar i både blommning och doft.


Häck av syrener

Efter promenad, besök hos Madame och frukost bar det i väg till Aups och marknad. Det märks att det är påsk och att även fransmännen är lediga. Så mycket folk var länge sedan jag trängdes med och tala inte om kön till bankomaten. Här gäller kontanter på de flesta ställen.

Marknad i Aups, väl värt ett besök
På marknaden är det en blandning av allt möjligt men framför allt mycket mat. Frukt, grönsaker, oliver, ostar, kryddor, honung, ja listan kan bli väldigt lång. Just vid denna tid är det fokus på sparris och jordgubbar.


Svårt att motstå
Jag planerar att baka en påsktårta, ett recept som jag hittat i Allt om Mat och tagit med mig. - Nu pratar vi planera vilket inte är samma som att det blir av. Till bakningen behövs en apelsin därav den ensamma apelsinen i min korg. Jag lovar att återkomma med resultatet om det blir något. Alla ingredienser är inköpta, men mannen verkar abonnera på ugnen.


Inköp av citroner och en apelsin

På vägen hem passerade vi de här entusiasterna i Barjol, är det inte dags att lägga ner. Jag hörde precis att 126 personer i Paris blivit arresterade när de förstör i samband med sina demonstrationer. Nu demonstrerar de mot att de pengagåvor som skänkts till Notre Dames. Vissa saker är svåra att förstå.

"Gilet jaune"
Jag vill gärna visa mitt fantastiska blåregn (glycine) som aldrig har blommat mer än med en eller två blommor. Nu är hela vårt pergola tak fullt och svarta speciella humlor surrar för att suga i sig godsaker från blommorna. Härligt!

Vår blommande Glycine och i förgrunden ett av mannens skötebarn, olivträd. Vi har själv drivit upp olivträdet sedan det var en liten planta. Sådant blir man glad av.

I morgon blir det vandring mot Varages med picnic. Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar