tisdag 23 april 2019

Vädret är sol och regn

Knepigt väder i dag, ena stunden regn och nästa sol. klädseln är därefter, jeans, långärmad tröja, kofta och dunväst. Verkligen motsatsen till i går då man kunde sitta halvnaken i trädgården. Det är säkert någon som blir glad av detta vädret också, men jag blir så där halvglad.

Det blev promenad i morse  även om det var ganska segt att ta sig ur bingen. Jag var ganska sen klockan var nästan åtta, men ändå var jag först ut av alla. Amerikanskan åt frukost och var resten höll hus det har jag inte den blekaste aning om. Men jag misstänker att de skolkade från att motionera. Hmmm...

Gårdagens påskmiddag blev sen så det fanns skäl till att jag var lite seg i starten i dag.

I väntan på gäster
Påskmiddagen startade i trädgården med ett glas champagne och lite tilltugg. Vädret var på gränsen, men varmare än vilken svensk normal midsommar som helst. Att äta ute är enligt mig helt omöjligt.


Välkommen!
Till förrätt blev det en typ av gubbröra som skulle serveras i glas. På toppen av denna röra skulle det strösslas brynt kavring. Alternativet istället för kavring blev smörstekta knäckebröds smulor. Jag är övertygad om att alternativet med knäckebröd var ett strå vassare än kavring. Gräslök saknades också och fick ersättas med finhackad stjälk från färsk lök. Funkade bra och allt smakade gott. Istället för rosévin fick gubbröran skjöljas ner med mineralvatten. Inget fel på det heller och kanske bra med vatten i mellan champagne och vin.

Sill i glas från Elle mat och vin.
Huvudrätten bestod av lammstek och potatisgratäng. Lammsteken fick vi tag i efter mycket letande i utsorterade mataffärer. Mannen i charkdisken frågade många frågor när vi valde hans urbenade stek. Mannen nickade och i väg for både stek och charkuterist. Några minuter senare återvände biträdet med en inbunden stek invirad i bacon och speck och på toppen vitlökssmör. Det vi inte förstod förrän det var dags att tillaga steken i ugnen var att den var även fylld med kryddad lammfärs. Steken blev en angenäm överraskning och alla lät sig väl smakas av både stek och gratäng.

överraskande lammstek 
Efterrätten var en nötmarängtårta med glass. Även detta var en glad överraskning. Jättegod tårta som pryddes av en liten påskhare i choklad.

Påskhare med bjällra


Det är mycket fokus på maten denna dag och till lunch blev det även då en liten sillabit och ett ägg som vi åt under blåregnet i trädgården samtidigt som alla de underliga humlorna surrade aktivt över våra huvud.

Medhavd sill




Humlorna är svåra att fånga på bild
I dag är det söndagsstämning på en tisdag. Allt känns dött och lite segt så här efter allt firande och ätande. Jag tog bilen för att åka och handla medan mannen stannade hemma och gjorde vadå? - Jag vet inte riktigt. Nu kunde jag riktigt frossa i barnklädes affären  Tape 'a L'oeil och handla på mig lite somrigare kläder till barnbarnet inför vår Italientrip nästa vecka. Då vi alla sträffas i Pisa om nu inte SAS strejk ställer till det för en del. Jag är en riktig fjollig mormor som tvättar alla kläderna innan de används. Sånt gjorde jag inte till mina egna barn. - Ja så det kan bli!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar