måndag 22 april 2019

Vaknade helt "vingabröten"

Jag kände det redan i går kväll att ryggen skulle protestera efter den långa vandringen med kanske inte helt bra skor. Hittade ett gammalt liniment som jag smöjde på, men det såg tveksamt fräscht ut. Konstig färg och märklig konsistens. Dessutom hjälpte det inte ett dugg. Kravlade mig ur sängen i morse och hittade någon annan tub i "apotekslådan". Diklofenac, toppen. Det hjälpte direkt och jag var ute på promenad redan strax efter sju. Härligt, tyst och helt vindstilla.

Solen på väg upp över olivlunden
Jag tog god tid på mig under min runda eftersom man vill akta sig för felsteg när ryggen inte är i bästa form. Därav alla stopp för fotografering. Byn är som bäst på morgonen.

Godmorgon Provence


Alltid lika vackert när dalen öppnar sig genom kyrkvalvet
Det är inte många gånger vi besökt Provence vid denna tid på våren, men slutet av april och början på maj är en bra tid och ger en försmak av försommar för oss Skandinaver. Överallt dessa ljuslila små timjanbuskar i blom som doftar ärtsoppa.

Blommande timjanbuskar
Efter promenad och frukost var jag i full gång med att putsa fönster, damma och skura. Kanske ska jag börja varje dag med lite diclofenac? Nu är hela huset i fin form för kvällens påskmiddag. Vi kör fransk helgdag och lagar lammstek och potatisgratäng på Annandag Påsk. I dag är helgdag i kubik i Frankrike och påskfesterna avlöser varandra i varje liten by. Lekar, äggjakt och vin!

Recept hemifrån på dagens förätt
Det har blivit många recept med hemifrån denna gång och nu ska jag göra någon slags förrätt med sill, ägg och potatis. Återkommer med resultatet. Jag saknar kavringen som skulle smulas, värmas i ugn och strösslas över. - Ja, så är det, men vi löser det på annat sätt. Vädret är perfekt, 18 grader i skuggan och jag sitter i trädgården under mitt blommande blåregn och lyssnar på surret från alla de konstiga humlorna. Doften är ganska tung och det luktar lite samma som när fransyskorna hänger ut sin starkt doftande tvätt på tork. Jag fick nästan huvudvärk av grannens torkställning med tvätt.
Dags för lunch!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar