söndag 21 april 2019

Vandring på dagens schema

I dag var det samling under platanen utanför Mairiet för gemensam vandring mot grannbyn Varages. Den här turen har vi provat många gånger tidigare och alltid vid olika årstider. Det var första gången vi promenerade när det är vår.

I samlad trupp

Vädret var helt ok, varken varmt eller kallt. Däremot ganska blåsigt på vissa ställen.

Vacker utsikt
Skogen är som vackrast vid denna årstid fylld av olika blommor och knoppande träd.

Marken täckt av ginst, vilken sprider en härlig doft.


oklar växtlighet
Det blev många stopp på vägen till Varages eftersom det var många växter som skulle diskuteras och en del annat. Vad är detta? Vilken blomma är det här? Är detta fruktträd? Vem sköter dessa olivträd? Vem bor här? Vilka roliga skyltar? Är det en åsna? Är det en orkidée? Ja, mycket är det som ska diskuteras.


Stopp för diskussion
Mitt ute i ingenstans hittade vi resterna av ett hus av något slag. Ett hus från en svunnen tid och tankarna far snabbt i väg och man undrar, -Vilka har bott här? Runt omkring ruinen fanns en olivlund och bikupor som någon fortfarande verkar sköta om.


Paus med funderingar, - Vem bor här?
Efter mer än två timmar och 12 000 steg fick jag äntligen fika. Jag hade redan längtat i minst en timme efter min macka.

Det lilla kapellet på höjden med utsikt över Varages

Det blev mer än macka när picnicen dukades upp på bänken framför kapellet. Det var jordgubbar, påskharar i choklad och Madames hembakta sandkakor. Efter intag av delar av allt detta kändes stegen väldigt mycket lättare när vi vände hemåt.

Vi valde den allra blåsigaste picnic platsen på hela vår vandring.
Denna gång valde vi att vandra samma väg tillbaka genom skogen. Vid tidigare tillfälle som vi vandrat har vi tagit landsvägen hem, men detta var mycket bättre. Att gå på vägen är både tråkigt och riskfyllt.

Nästan hemma igen
Jag är väldigt glad för blommor och har alltid svårt att låta bli att plocka och så även denna gång. Jag misstänkte att blommorna  som jag plockade är av den sorten att de trivs bäst i naturen. Tar man in dem och placerar dem i vas faller kronbladen av ganska snart och jag hade rätt. Nu ligger de redan rosa blad på bordet runt vasen, men det är vackert ändå. Det blev en sådan färggrann bukett med allt möjligt, ginst, blommande timjan och de rosa vackra blommorna med gul knopp i mitten som vi inte vet vad de heter. Buketten är placerad i min gröna keramik kanna och pryder  nu vårt matbord.

Vackert
Efter 25 000 steg över stock och sten och uppför och nerför avslutade vi dagens vandring med påskfika. Med vackra blommor på bordet åt vi av den hembakade choklad tårtan. Den blev helt ok även om den fick åka in en extra runda i ugnen. När jag tog ut den efter rekommenderade 25 minuter var den helt saggig och liknade ingenting som bör ätas. Först tänkte jag placera den i kylen för att den skulle stelna, men mannen fick mig snabbt på andra tankar. - Den måste in i ugnen igen, sade han och jag följde hans råd och stoppade in den ytterligare 25 min. Den kanske inte blev helt lik originalet, men jag är väldigt nöjd ändå. - Hur många påsktårtor har jag bakat i mitt liv? En och det var den i går!

Påskharar och ägg i choklad pryder detta mästerverk.
Nu ska jag smörja min bakre del med liniment. Den är lite påverkad efter dagens strapats.

4 kommentarer:

  1. Kul ni är på plats så man får ta del av det franska vardagslivet med semestertouch.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du vill ta del av livet i Provence.

      Radera
  2. Hej, fin vandring. En gång hyrde vi ett hus i Varages. Nu far vi dit och handlar tallrikar. Blomman tror jag heter cistros, finns i massor av modeller, vita, gula och rosa. Ha det fortsatt bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tack för svar. Vi undrade vad den vackra blomman heter.

      Radera