fredag 30 december 2022

11 grader ute och 11 grader inomhus

 

Ser lite ruggigt ut redan när vi körde upp för backen till byn

Vi anlände sent på eftermiddagen i går och temperaturen i huset var samma som utomhus. Det var bara att starta i gång båda brasorna och försöka få lite värme att sprida sig i huset. 11 grader funkar så där. Efter att ha packat in allt, fixat lite och fått upp temperaturen till 18 grader i köket blev det snart dags att inta kvällens måltid.

För att göra livet lite enklare transporterade vi fryst köttfärssås genom Europa. Bara att värma och koka lite pasta. Färdigt.

Tog även med mig hyacinter från Vikens blomsterhandel och mossa från Lerbergsskogen för att smycka mitt köksfönster med. Fransmännen i byn pyntar gärna men resultatet är lite tveksamt. Vi har inte riktigt samma smak.

Blev nöjd med mitt arrangemang. Kastade ner en liten ljusslinga i packningen som kom väl till användning.

Här kommer årets julsmyckning i byn:



Smaken är som baken, men jag hade absolut saknat utsmyckningen om den inte fanns

Några saker är bättre än andra:


Söt liten gran på Bistrons trappa

Det var kyligt att krypa ner i sängen när det var dags att sova i går kväll. Jag sov med yllesockor på under duntäcket och yllefilt ovanpå täcket. Man sover i allafall gott när endast näsan sticker ut. Morgonen var åter kylig innan brasan kom i gång.  Efter promenad, frukost och dusch  skulle kläderna på som låg i sovrummet. Håhå så kalla kläder. Jag fick lägga BH:n på elementet innan jag tog på den. Som värsta kallbad. Morgonen var behaglig utomhus även om det var dimmigt. Ingen mössa eller vantar behövdes utan lagom varmt.





 Dagen har vi ägnat åt att handla mat inför nyår. Det behövs ju inte så mycket när deltagarna till årets nyårsmiddag lyser med sin frånvaro. Inte ens katten har dykt upp. Det blir fisk, chokladbakelser och champagne.

Den här söta tårtan valde vi bort, men vi vet vilka små som hade gillat den.

Vi valde faktiskt bort även denna champagn. Den var i dyraste laget. Hade dock varit spännande att få smaka.


Nu sitter vi här med tända ljus, lyssnar på en sprakande brasa. Mannen läser bok och sköter brasan. Jag försöker blogga på min telefon och sköter kaffet. Amerikanskans internet verkar strejka så jag gör mitt bästa på denna lilla platta. Är bokstäverna konstiga så vet ni varför. 
I går när vi kom och packade ur bilen så upptäckte vi att amerikanskans olivträd saknades i alla hennes 3 krukor. Märkligt tyckte vi och skickade en bild till henne. Hon svarade snabbt att någon stulit dem för 2 veckor sedan. Va, vem stjäler olivträd? 

Krukorna gapar tomma




Tyvärr är det så att belysningen i byn är släckt på natten och då är det fritt fram att sno åt sig saker utan att någon ser. Amerikanskans hus ligger mitt i byn , men det verkar inte hindra de fräcka personer som ägnar sig åt stöld. 
Även vildsvinen närmar sig byn när allt är nedsläckt och de har bökat upp hela lekplatsen.

Ser inte jättefint ut, men man är glad att man slipper träffa familjen vildsvin just här 

I kväll vankas det fisksoppa, krutonger och lite gott vitt vin. Nu sänker sig mörkret över byn och det är dags att tända utsmyckningen i köksfönstret. 



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar