onsdag 28 december 2022

Julefriden är slut..

 

Julefriden är över

Nu är julen över och det är dags att invänta ett nytt fräscht år, 2023 står i farstun och knackar på. Ett år med nya förhoppningar och önskningar om ett bättre år. Vi vill alla lämna sjukdom, krig och elände bakom oss och se människor glädjas över det som är viktigt. 

Med julen och dess familjegemenskap bakom mig har jag nu hunnit avverka en (1) arbetsdag i Region Skånes tjänst och är nu i semestermood och på väg mot sydligare breddgrader och förhoppningsvis lite sol och fler plusgrader än i Skåne.

En del av familjen, katten bor tillfälligt hos oss men deppar när vi ska lämna honom. Han ligger mitt i min packning.

På väg genom ett regnigt södra Tyskland 

En lugn och behaglig resa genom Skåne, Danmark och en bit in i Tyskland. Ju längre söderöver i Tyskland vi kommer desto mer trafik. Man blir alltid lika förvånad över hur mycket trafik det kan vara på Autobahn i Tyskland. - Var ska alla en vanlig onsdag i december?
Även om trafiken varit tät så har allt flutit på bra, mannen har kört och jag har sovit, pratat i telefon eller läst bok. Nu läser jag Jenny Colgans bok om Jul på det lilla hotellet vid havet, en mysig bok om ön Mure. Kan rekommenderas. 
100 mil och 12 timmar senare checkade vi in på hotellet i Walldorf. Denna gång blev det Leonardo, helt ok och prisvärt, 109 Euros med frukost. Det blev en promenad in till byn för middag, vilken tur mannen varit förutseende och tagit med pannlampa. Den behövdes verkligen i denna nersläckta elsparande värld.
Denna gång blev det middag på Erbprinzen - ojojoj med mat. Tyska jätteportioner, men så gott. Jag valde lasagne och mannen schnitzel som vi sköljde ner med var sitt glas vitt vin. Hur gott som helst och helt omöjligt att äta upp. 
Speciellt vinställ på Erbprinzen

Supergod mat och maxi portioner
 Vi var glada över att få promenera tillbaka till hotellet efter all mat. Hotellet överraskar genom att bjuda på vin i receptionen. Det tror jag faktiskt aldrig jag varit med om.

Ta för er! Hotellet bjuder på vin

Dags att läsa lite om människorna på Mure och sedan sova inför morgondagens etapp mot Frankrike. Tanken var ju att fira nyår tillsammans med vänner och från början var vi 7 stycken som skulle sammanstråla i byn och tillsammans skåla in 2023. Nu är vi 2, mannen och jag. Amerikanskan har covid och tvungen att boka om flygresan till ett senare datum, Halmstadparet är tveksamma till att flyga på fredag då de drabbats av halsont och feber och de från Steninge lämnade walk over redan innan jul då de också fått covid. - Vi får väl roa oss själva och klä oss i alla inköpta festliga diadem och "flugor" i guld, skåla och antagligen sova innan tolvslaget. Det nya året får vi fira vid en senare middag då alla frisknat till. Dags att sova - Godnatt fån Tyskland.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar